Ett genrepedagogiskt arbetssätt i modersmålsundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Abstrakt Med mitt examensarbete ska jag undersöka modersmålslärarnas genrepedagogiska arbetssätt. Jag tycker att det är intressant att undersöka hur modersmålslärarna tillämpar ett genrebaserat arbetssätt i sin undervisning och hur det i sig genererar den formativa bedömningen samt vilket är modersmålslärarnas tillvägagångssätt för att få sina elever att interagera med varandra.  Genrepedagogik bygger på ett cykliskt arbetssätt som kallas cirkelmodellen för undervisning och lärande där en formativ bedömning är en självklar och nödvändig del. I mitt resultat har jag fått fram att modersmålslärarna hela tiden utgår ifrån samt bygger vidare på sina elevers förkunskaper och förförståelse. Det genrepedagogiska arbetssättet genererar även den formativa bedömningen genom att göra det möjligt för modersmålslärare att vara tydligt om sina elevers styrkor och svårigheter. Den formativa bedömningen bidrar till att eleverna genom olika aktiviteter hjälps åt att få syn på centrala kvaliteter i sina egna eller andras prestationer. (Jönsson, 2017, sid.20).  I mitt resultat har jag även fått fram att modersmålslärarnas genrepedagogiska tillvägagångssätt är en återkoppling självklarhet, vilket innebär att elevernas möjlighet till interaktion och deltagande i lärprocessen ökar. (Lundahl, 2015, s.127). Metoden som ligger till grund för min undersökning är en kvalitativ analys av ett antal observationer. Jag har observerat tre modersmålslärare som är verksamma i samma kommun. I analys och resultatdelen visar jag upp min empiri som syftar till mina frågeställningar om modersmålsläraren har tillämpat en genrebaserad pedagogik i sin undervisning och om detta i sig genererar den formativa bedömningen samt vilket tillvägagångssätt har modersmålslärarna använt sig av för att få sina elever interagera med varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)