Sökning: "grocery retail sector"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden grocery retail sector.

  1. 1. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  2. 2. Svensk dagligvaruhandel: En het potatis : En marknadsanalys av svensk dagligvaruhandel med huvudsakligt fokus på konkurrens och strategival.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felix Steinauer; Louise Strömlid; [2023]
    Nyckelord :grocery retail sector; market analysis; SCP model; competition; corporate strategy; oligopoly; welfare; dagligvaruhandel; marknadsanalys; SCP-modellen; konkurrens; företagsstrategi; oligopol; välfärd;

    Sammanfattning : This thesis aims to conduct a market analysis of the Swedish grocery retail market, with a primary focus on the current market competition and strategic choices. The market analysis is done in order to investigate whether insufficient competition is a contributing factor to the high food prices today. LÄS MER

  3. 3. Beyond the Aisles : Enhancing the Shopping Value of a One-Stop Shop with New Service

    Master-uppsats,

    Författare :Paul Pankonin; [2023]
    Nyckelord :SD-logic; Service; One-stop shop; SOR-Model; Cognitive fit; Convenience; Shopping value;

    Sammanfattning : This study explores how shopping value in one-stop stores, especially hypermarkets, can be improved by new services. It identifies additional service offerings that go beyond the traditional product-based approach. LÄS MER

  4. 4. The Paradox of Food Waste and Food Insecurity : Exploring Donation and Redistribution of Surplus Food through a Multi-Level Perspective

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Julia Berglund; [2023]
    Nyckelord :Surplus food; food waste; food insecurity; donation; redistribution; systems thinking; multi-level perspective; Överskottsmat; matsvinn; matfattigdom; donation; omfördelning; systemtänk;

    Sammanfattning : Around one million tonne of food is annually wasted in Sweden, of which 100,000 tonne of surplus foodis wasted in the retail sector. Even if redistribution of surplus food is the second most preferable optionto reduce food waste according to the food waste hierarchy, only 5% of surplus food in retail is donated. LÄS MER

  5. 5. Fastighetsinvesteringar och inflation : Hur påverkas direktavkastningskravet av en höginflationsmiljö?

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Jesper Källebring; Filip Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Real Estate; Cap Rates; Yields; Inflation; Fastigheter; direktavkastning; direktavkastningskrav; inflation;

    Sammanfattning : Fastighetsbranschen har under 2010-talet befunnit sig i en nästintill perfekt ekonomisk miljö med högkonjunktur och låga finansieringskostnader. I skrivande stund, våren 2023, är situationen en helt annan. LÄS MER