Sökning: "högskolan i gävle MEDIE OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden högskolan i gävle MEDIE OCH KOMMUNIKATIONSVETENSKAP.

  1. 1. ”Det är som att hela världen har fått ADHD” : En tematisk analys av motiven bakom varför människor väljer att aktivt minska sin skärmtid och konsumtion av traditionella nyhetsmedier och hur det går till

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Felicia Bylund; [2024]
    Nyckelord :medie- och kommunikationsvetenskap; tematisk analys; semistrukturerade intervjuer; digital detox; uses-and-gratifications; mediepåverkan; självreglering; självkontroll; lågengagemang; mångsyssleri;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom semistrukturerade intervjuer som metod förmaterialinsamling och en tematisk analys undersöka människors motiv och bakgrundtill att aktivt minska sin konsumtion av sociala medier och traditionella nyhetsmedier,antingen helt och hållet eller i tidsperioder. Samt vilka åtgärder som individen tar till föratt öka sin självkontroll och självreglering. LÄS MER

  2. 2. ChatGPT i skolan: användning av AI-chatboten i utbildningen : Retoriska strategier och moralpanik i debattartiklar i SvD

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Milan Mirkhan; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; AI; education; rhetorical analysis; moral panic; technology; innovation; chatbots.; ChatGPT; AI; utbildning; retorisk analys; moralpanik; teknologin; innovation; chatbot.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker de retoriska strategierna som används i debattartiklar publicerade av den svenska tidningen Svenska Dagbladet angående användningen av ChatGPT, en avancerad chatbot, inom utbildning. Analyserna av dessa artiklar syftar till att belysa argumenten för och emot ChatGPT:s användning i skolor och bidra till en bättre förståelse av hur retorik kan forma åsikter om teknologi och innovation inom utbildning. LÄS MER

  3. 3. Kvinnors representation i tv-spel : En studie om genus i Elden Ring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefine Eriksson; Elin Nordström; [2022]
    Nyckelord :Medievetenskap; kommunikationsvetenskap; Tv-spel; HiG; Genus; Elden Ring; kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka moderna tv-spel utifrån ett feministiskt perspektiv. Hur mycket misogyni finns det och hur uttrycker det sig i så fall. LÄS MER

  4. 4. Riding the wave : En tematisk textanalys av framställningen av sydkoreansk populärkultur inom svensk journalistik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Ghoreishi; Felicia Brunzell; [2022]
    Nyckelord :text; culture; globalization; hallyu; article; society; media; text; kultur; globalisering; hallyu; artikel; samhälle; medium;

    Sammanfattning : This qualitative study has chosen to examine how South Korea and its popular culture isbeing portrayed in Swedish journalistic and how it may come to play a role in theportrayal of South Korea as a society. Our aim with the research was to see how SouthKorean popular culture is portrayed in Swedish journalism and to investigate whetherthe Swedish presentation of South Korean popular culture also can be used to shareperspectives regarding societal standards, and how popular culture is used engagediscussions about South Korea as a society. LÄS MER

  5. 5. ”TO BE OR NOT TO BE WOKE?” : En multimodal kritisk diskursanalys av performativ aktivism bland varumärken som kapitaliserar på sociopolitiska aspekter med avstamp i internetfenomenet ”Woke Washing”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Saly Al-Shaibani; Lisette Svan; [2022]
    Nyckelord :Woke Washing; Brand Activism; Representation; Masculinity; MCDA; Woke Washing; Varumärkesaktivism; Representation; Maskulinitet; MCDA;

    Sammanfattning : This study analyzes a commercial by Gillette (2019) and a commercial by Pepsi (2017), which are based on the movements Me Too and Black Lives Matter. The purpose of the study is to examine the commercials with a multimodal critical discourse analysis (MCDA) and with the help of associated semiotic resources analyze communicative and visual performances that appear in the commercials. LÄS MER