Sökning: "handledning tid"

Visar resultat 1 - 5 av 355 uppsatser innehållade orden handledning tid.

  1. 1. Behandlares, handledares och utbildares upplevelser av arbete med Emotion Regulation Group Therapy ur ett implementeringsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Isabell Dimblad Gonzalez; Johanna Victorén; [2024]
    Nyckelord :Emotion Regulation Group Therapy; implementering; möjligheter och utmaningar; behandlares upplevelser Emotion Regulation Group Therapy; implementation; facilitators and barriers; therapists’ experiences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huruvida en metod används och sprids i rutinmässig vård beror inte enbart på behandlingseffekt utan även på effektiviteten i implementeringen. Den manualbaserade gruppbehandlingen Emotion Regulation Group Therapy (ERGT) har ännu inte undersökts utifrån dess implementeringsprocess. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda patienter i palliativ vård inom sluten vård : En litteraturbaserad studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Aulona Pozhegu; Nadja Tollesson; [2024]
    Nyckelord :Caring; Experience; Inpatient care; Nurse; Palliative care; palliativ vård; upplevelse; omvårdnad; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Background: Palliative care involves nursing and treatments aimed at alleviating suffering and promoting the patient's quality of life in the case of incurable, life-threatening illness. The patient's last days of life are valuable to both the patient and relatives, thus it is of great importance that the nurse has knowledge about how to promote quality of life and reduce suffering during the patient's last days of life. LÄS MER

  3. 3. Jag har tänkt ditten, jag har tänkt datten! : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonals uppfattning om specialpedagogiska insatser i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Likvärdighet; Specialpedagogik; Systemteori; Utbildning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien bidrar med kunskap om praktiska insatser som påverkar förskolepersonals utbildning och undervisning av barn i behov av särskilt stöd. Studien belyser även hur skollagen och läroplanen för förskolan utgör möjliggörande faktorer och/eller hinder i förskolepersonalens arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Från AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Lorentzon; Linda Ljungström; [2023-10-18]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagt lärande; särskilt stöd; gymnasial yrkesutbildning; handledare; samverkan; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka specialpedagogiska insatser arbetslivet anser behövs mellan skola, APL-plats och handledare i samband med elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL). Särskilt fokus riktades mot elever i behov av särskilt stöd och antagna på det Industritekniska programmet. LÄS MER

  5. 5. Upplevelsen av att stå på egna ben som nyutexaminerad sjuksköterska En Litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Alfredsson; Isabelle Berntsson; [2023-06-26]
    Nyckelord :första tiden; kvalitativa; nyutexaminerade sjuksköterskor; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Efter tre års utbildning förväntades den nyutexaminerade sjuksköterskan att besitta ett självständigt omvårdnadsansvar. Att gå från student till legitimerad sjuksköterska innebär en stor förändring präglad av stress, utbrändhet och utmaningar. LÄS MER