Sökning: "i lekens värld"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden i lekens värld.

  1. 1. "Man kan verkligen se hur viktig leken är för livet" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av lekens betydelser och förutsättningar i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeleine Almén; Julia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Lärande; Sampal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar bidra med kunskap om lekens betydelser och förutsättningar i förskolan och utgår från två frågeställningar. Dessa är: Hur beskriver förskollärare lekens betydelser i förskolan och hur beskriver förskollärare lekens förutsättningar i förskolan? Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där fyra begrepp har valts ut, och fokuserats på i studiens bakgrund och diskussion. LÄS MER

  2. 2. Vad händer med den fria leken då personal medverkar?

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annika Finnbäck; Sara Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Handling; medierad handling; handlingsutrymme; personal; barn; fri lek;

    Sammanfattning : Barns lek beskrivs som en magisk värld, där barn blir engagerade och uppsluppna av leken. För barnet är lek något lustbetonat som ger glädje. Tidigare forskning visar att personalen är osäkra på sin roll i leken, vill kontrollera och gärna lägger fokus på aktiviteter de planerat sedan tidigare. LÄS MER

  3. 3. Leken är barns värld : Hur kan leken främja lärandet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christian Blaschke; Sara Kling; [2016]
    Nyckelord :Barn; lärande; lek; förskola; pedagogers medvetenhet;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med föreliggande studie är att synliggöra hur pedagoger säger sig uppfatta lekens betydelse för barns lärande. De frågeställningar som reflekteras över är hur pedagogerna uppfattar lekens betydelse? Hur uppfattar pedagoger lekens betydelse för barns lärande?Det är den kvalitativa metoden som har använts i studien. LÄS MER

  4. 4. Exkludering i förskolebarns gemensamma lek : En kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kinia Kemoka; Michelle Arntsen; [2016]
    Nyckelord :Exkludering; gemensam lek; leksignaler; inkludering; samspel; lekkamrater; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka erfaren personals tankar om och erfarenheter av exkludering i barns gemensamma lek. Studiens syfte är även att undersöka erfaren personals arbetssätt när det gäller utanförskap i barns gemensamma lek. Ett sociologiskt perspektiv har valts och även Knutsdotter Olofssons lekteori. LÄS MER

  5. 5. Fantasi, glädje och hopp i clownernas förtrollade värld : En etnografisk studie om möten mellan barn och Glädjeverkstans sjukhusclowner på Astrid Lindgrens barnsjukhus

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Christine Eklund; [2016]
    Nyckelord :barnkultur; barnets rättigheter; sjukhusclowner; barnsjukhus; lek; fantasiintoning; avkoppling; glädje; lust; hermeneutik;

    Sammanfattning : Utifrån ett barnkulturellt perspektiv, som framhåller leken som ett kulturuttryck, är studiens syfte att undersöka och nå en djupare förståelse för den kommunikation vilken uppstår i möten mellan barn, som vårdas och/eller är inlagda under kortare eller längre tid på Astrid Lindgrens barnsjukhus, och Glädjeverkstans sjukhusclowner. Studien vilar på en barndomssociologisk grund och hämtar inspiration från psykoanalytiska, kommunikations-teoretiska och filosofiska synsätt på lek, vilka belyser lekens tillblivelse, innebörd och mening. LÄS MER