Sökning: "icke-stereotyp"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet icke-stereotyp.
1. Kan jag tjänstgöra om jag har barn? : En multimodal studie om hur Försvarsmaktens jämställdhetssatsning år 2015–2018 kom till uttryck i reklamkampanjer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur myndigheten Försvarsmaktens jämställdhetssatsning mellan åren 2015 och 2018 visuellt och språkligt kom till uttryck i två reklamkampanjer som lanserades under samma tidsperiod. Studien vill även ge ökad förståelse för hur bild och text samspelar i reklam som ämnar bidra till ökad jämställdhet. LÄS MER
2. "Everyone keeps trying to put you in one box. And you fit, or you don't..." : En semiotisk textanalys av representationer i serien 13 Reasons Why.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien undersöker hur tonårsserien 13 Reasons Why framställer sina karaktärer genom representationer av kön, sexuell läggning och etnicitet. Urvalet består av seriens fjärde säsong och elva karaktärer analyseras. LÄS MER
3. Icke-stereotyp - Stereotyp: Effekterna av Inkonsistent Användande av Femvertising i Marknadskommunikation på Produktutvärdering och Relation till Detaljisten
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : Fashion retailers have started using femvertising (female empowerment advertising) inconsistently in their communication by showing non-stereotypical models in their communication and stereotypical models on the product pictures for the same product. Since it is a new phenomenon little is known about its consequences, hence investigating its effects in further research is necessary. LÄS MER
4. En förödande stereotyp eller bara en vanlig man?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen kring hur reklam med icke-stereotypa porträtt av mansrollen upplevs av unga män (16-24 år). Vidare syftar den till att undersöka relationen mellan dessa porträtt och dess avsändare genom att belysa hur varumärket bakom reklamen påverkar upplevelsen. LÄS MER
5. #FemvertiseThis - Mot bättre förståelse för kvinnlig porträttering vid skapande av rörlig reklam
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Femvertising etablerades som begrepp av det amerikanska medieföretaget SheKnows Media år 2014, och innebär reklam som förstärker kvinnor. Då begreppet är relativt nytt finns lite forskning i ämnet. LÄS MER