Sökning: "importance of home"

Visar resultat 1 - 5 av 1022 uppsatser innehållade orden importance of home.

  1. 1. Bakom stängda dörrar - En kvalitativ studie om hur unga institutionsplacerade beskriver sin livssituation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Evelina Axelsson; Claudia Giaretta; [2024]
    Nyckelord :closed residential care; out-of-home care; youth in secure residential care; children and young people s participation; total institutions; slutnen institutionsvård; vård utanför hemmet; ungdomar i sluten instutionsvård; barns och ungas deltagande; totala institutioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study has examined how young people in out-of-home care, specifically special youth homes in Sweden (SiS), describe their life situation and their ability to make their voices heard during care. We used a qualitative document analysis approach, collecting 40 stories from young persons in secure residential care from three different sources. LÄS MER

  2. 2. Sökande anses intet kunna förtjena : En analys av fattigvårdens behandling av fysiskt, kroniskt sjuka kvinnor åren 1906, 1916 och 1926 i Maria Magdalena församling på Södermalm i Stockholm

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Evelina C. Sandell; [2024]
    Nyckelord :Fattigdom; understöd; kvinna; kvinnor; fattig; fattiga; sjuk; sjuka; kronisk; kroniskt; fattigvård; fattigvården; sekelskiftet; 1900-talet; 1918; fattigvårdsreform;

    Sammanfattning : This essay examines the contact between the poor service and chronically and physically ill women during the first half of the 20th century at the Maria Magdalena parish at Södermalm in Stockholm. At the time the district was home to a substantial, poor population. LÄS MER

  3. 3. Arbetet med hemlösa : En kvalitativ intervjustudie kring betydelsen av ideella och kommunala verksamheters kontakt till hemlösa individer samt samverkan sinsemellan dessa verksamheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Vera Hulterström; Ida Granberg; [2024]
    Nyckelord :Cooperation; Homeless; Homelessness; Housing first; Power; Stigma.; Bostad först; Hemlös; Hemlöshet; Makt; Samverkan; Stigma.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur socialarbetare från kommunala och ideella verksamheter upplever arbetet med hemlösa och hur deras arbete kan påverka de hemlösas möjligheter till stöd och eget boende. För att undersöka och svara på syftet etablerades två frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Vuxnas synpunkter om främjandet av förskolebarns kostvanor : En kvantitativ studie om förskolans personal och vårdnadshavares synpunkter om samverkan och ansvar gällande barns kostvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Brokvist; Klara Danielsson; [2024]
    Nyckelord :Children s dietary habits; Communication; Cooperation; Distribution of roles; Preschool;

    Sammanfattning : In this study, we wanted to investigate, analyze and compare staff working in groups of children and the views of guardians regarding children's dietary habits in preschool. This to be able to draw conclusions about whether the collaboration works, whether it´s sufficient to promote children's dietary habits and who they believe the responsibility rests most heavily on. LÄS MER

  5. 5. Hur användandet av samtal och diskussion påverkar mellanstadieelevers förståelse för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasmus Schultz; Lukas Scherp; [2024]
    Nyckelord :conversation; discussion; interaction; leading classroom discussions; learning Strategies; mathematics; mathematics teaching; mathematical concept; middle school; using conversation; vocabulary;

    Sammanfattning : This research overview is an evaluation of knowledge and explores the impact of language linked to mathematics. This particularly in the context of conversations and discussions, on the mathematical understanding of students in the ages between ten to twelve years old. LÄS MER