Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vilka förutsättningar för lärande, med fokus på interaktion ges integrerade elever med utvecklingsstörning i grundskolan+

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingela Mathisen Andersson; Therese Forsberg; [2015]
    Nyckelord :integrering; individintegrerad särskoleelev; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka tolv grundskollärares inställning till integrering, samt om och hur de utifrån sin inställning skapar förutsättningar för lärande för integrerade elever i grundskolan. Eftersom förutsättningar för lärande är ett vitt begrepp har vi valt att fokusera på interaktion. LÄS MER

  2. 2. Konsten att göra inkludering möjlig : om kvalitetstänkande i undervisning för särskolelever i grundskolan

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Bodil Månsson; [2010]
    Nyckelord :en skola för alla; grundskoleplacerad särskoleelev; inkludering; integrering; kvalitet; kvalitetssäkring; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att beskriva komplexiteten i undervisningen av en kommuns grundskoleplacerade särskoleelever, gällande kvalitetsbegreppet utifrån några aktörers perspektiv. Arbetet ger först en översikt över styrdokument som reglerar kvalitetsarbetet och olika infallsvinklar på begrepp inom kvalitetsområdet. LÄS MER

  3. 3. Olika perspektiv på inkludering

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Åsa Näsman (Jonasson); [2010]
    Nyckelord :inkludering; särskoleelever; högstadiet; individ integrering; lyckad inkludering;

    Sammanfattning : Studier visar att särskoleelever gör större framsteg rent kunskapsmässigt och får bättre delaktighet i samhället efter avslutad skolgång om de går inkluderat i grundskolan jämfört med en placering i särskolan. FN:s barnkonvention, Salamanca deklarationen och den Svenska skolans styrdokument har starka kopplingar till inkludering och ”en skola för alla”. LÄS MER