Sökning: "individuell utvecklingsplan förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden individuell utvecklingsplan förskolan.

  1. 1. Systematisk dokumentation av barns utveckling och lärande inom pedagogisk omsorg i Sverige och Finland : En vetenskaplig essä om två grannländers sätt att sammanställa barns lärprocesser

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Leila Brask-Jensen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The preschool curriculum obliges us working at preschool to systematically document the development and learning of children. Our premier policy document does not in detail explain how one should do the documentation. LÄS MER

  2. 2. Vad händer med förskolans undervisning? : En kvalitativ studie av individuella utvecklingsplaner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Malin Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Individual development plan; teaching; pre-school; standard; Individuell utvecklingsplan; undervisning; förskola; kvalitet;

    Sammanfattning : This is a study on individual development plans (IDPs) in pre-school and their relationship with the teaching performed. Skolverket does not mention the IDPs in their steering documents for pre-school, and have in a separate memo discouraged from the use. Yet reports show that many of the pre-schools in Sweden are using IDPs. LÄS MER

  3. 3. "Chris kan inte säga U" : - fem förskollärares utsagor om bedömning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linda Karlsson; Hanna Ekstrand; [2013]
    Nyckelord :Bedömning. utveckling; förskola; utvecklingsmaterial; portfolio. individuell utvecklingsplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka utvecklingsmaterial som används på förskolorna i en mindre kommun i Sverige och om användandet av dem kan leda till att enskilda barn bedöms. Ett annat syfte var att ta del av förskollärares tankar kring begreppet bedömning då vi själva ville ha en ökad förståelse för detta begrepp. LÄS MER

  4. 4. IUP i förskolan : Ett relationellt eller punktuellt redskap för bedömning?

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emelie Jansson; Johanna Erlandsson; [2012]
    Nyckelord :IUP; Förskola; Relationellt perspektiv; Punktuellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskolan tänker kring att arbeta med utvärderingsinstrumentet individuell utvecklingsplan, IUP. Studien utgick från följande frågeställningar: Varför väljer läraren att använda IUP som bedömningsverktyg? Varför väljer läraren att avstå från arbete med IUP? samt Hur tänker pedagogerna kring möjligheten att utveckla verksamheten vidare utefter varje enskild IUP? För att vinna kunskap om lärarnas tankar vilar studien på ett kvalitativt perspektiv där enkätfrågor legat till grund för insamlingen av empirin. LÄS MER

  5. 5. IUP ett fenomen i tiden?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Johanna Callegård; Ann-Sofie Thorbjörn; [2010-04-22]
    Nyckelord :IUP; förskola; dokumentation; fenomenografi;

    Sammanfattning : Inledning: Under vår utbildning till specialpedagoger har det förekommit flera diskussioner om hur och vad skolan och förskolan skriver fram om barn i olika dokument. Ett av dessa dokument är individuell utvecklingsplan (IUP) vilken skolans pedagoger är ålagda att utforma för samtliga barn. LÄS MER