Sökning: "kasam antonovsky meningsfullhet"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden kasam antonovsky meningsfullhet.

  1. 1. Hög närvaroprocent på idrottslektioner i skolan, men deltar eleverna i undervisningen? : En kvantitativ undersökning som undersöker elevers delaktighet i praktisk undervisning på idrottslektioner

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Simon Gudmundsson; Nicolaus Elfström; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställningar Syftet med denna studie var att ta reda på hur stor andel av eleverna som går på idrottslektioner fast de inte är praktiskt involverade och deltar i undervisningen. Vi ville också undersöka varför dessa elever avstår från att delta i undervisningen och om vissa delmoment påvisar större avvikelser inom idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Gemenskapens betydelse för att stärka känslan av sammanhang på arbetet : En kvalitativ studie om upplevelsen av känslan av sammanhang på ett detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Rebecka Ax; Stina Grek; [2023]
    Nyckelord :Sense of coherence SOC ; Comprehensibility; Manageability; Meaningfulness; Antonovsky; Values; Fellowship; Health promotion; Health and well-being at work; Sense of coherence at work; Känsla av sammanhang KASAM ; Begriplighet; Hanterbarhet; Meningsfullhet; Antonovsky; Värdering; Gemenskap; Hälsofrämjande; Hälsa och välbefinnande på arbetet; Känsla av sammanhang på arbetet;

    Sammanfattning : För att främja hälsa och välbefinnande på arbetsplatser börjar ett perspektiv på arbetsmiljöarbete gå från att fokusera på vad som gör människor sjuka, till att fokusera på vad som gör människor friska. Ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete har därmed börjat att växa fram som innebär att utveckla, möjliggöra och bevara det som fungerar bra på arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 3. En känsla av sammanhang för ökad existentiell hälsa : En kvalitativ studie om en kommuns förutsättningar att skapa en meningsfull livsmiljö för sina medborgare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Pröjtz-Ålund; [2023]
    Nyckelord :Existentiell hälsa; mentalisering; KASAM; Theory of mind; kognitiv fluiditet; kommunala verksamheter; kognitiv förmåga; parakosmos; imaginära världar; bibliotek; integration;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att genom semistrukturerade intervjuer samt deltagarobservationer undersöka vad Nyköpings kommun gör för att främja sina invånares existentiella hälsa utifrån WHO:s definition av vad som är betydelsefullt för en hållbar livsmiljö. Den existentiella hälsodimensionens betydelse är något som oftare uppmärksammas i internationella vetenskapliga studier och då främst genom tre aspekter; fysisk, psykisk och social hälsa. LÄS MER

  4. 4. Alienation och meningsfullhet i arbetet : Kan de samexistera?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Yvonne Hardenmark; Linda Johansson; [2023]
    Nyckelord :sociologi; objektiv-subjektiv alienation; arbete; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Studien har till syfte att undersöka medarbetares upplevelser av meningsfullhet i arbetet på arbetsplatsen. Studien har en kvalitativ ansats med ett induktivt förhållningssätt och har hämtat empirin genom åtta kvalitativa intervjuer. Vidare har studien antagit en tematisk analys för att analysera den insamlade datan. LÄS MER

  5. 5. Hur skapas meningsfullhet med AKK i anpassad grund- och gymnasieskola? : - Intervjustudie med fokus på lärares tankar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Engelcrona; Ulrika Peterson; [2023]
    Nyckelord :alternativ kompletterande kommunikation; AKK; anpassad grund- och gymnasieskola; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; KASAM;

    Sammanfattning : Det behövs en god lärmiljö som är anpassad utifrån elevernas behov för att elever ska lära och utveckla sina kunskaper (Skolverket, 2022). För bästa förutsättningar till lärande behöver eleverna känna KASAM som står för Känsla Av SAMmanhang. LÄS MER