Sökning: "kommunala e-tjänster"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden kommunala e-tjänster.

  1. 1. Kvarstående digitala tillgänglighetsproblem : En studie av tillgänglighetsredogörelserna på samtliga kommuners webbplatser

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Seemaa Alabdali; [2022]
    Nyckelord :Tillgänglighetsredogörelse; Webbtillgänglighet; Digital tillgänglighet; Offentlig service; WCAG 2.1; DIGG; W3C; Oskäligt betungande anpassning.;

    Sammanfattning : Tillgänglighet är ett aktuellt och viktigt område vilket anses som ett inkluderingsverktyg i samhället. Människor måste kunna åtnjuta sina rättigheter genom att kunna komma åt information och tjänster på nätet. LÄS MER

  2. 2. Användarmedverkan i en mindre kommun : Möjligheten att applicera användarmedverkan i en mindre kommun under utvecklingen av offentliga E-tjänster

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl Engström; [2016]
    Nyckelord :användarmedverkan; utveckling; offentliga e-tjänster; kommun;

    Sammanfattning : Med hjälp av en kvalitativ ansats undersöker detta arbete en mindre kommuns möjlighet att introducera bästa praxis av användarmedverkan inom utvecklingen av deras offentliga E-tjänster. Genom användandet av intervjuer erhålls först en förståelse för kommunens nuvarande situation gällande deras utvecklingsprocess och utmaningar de stött på. LÄS MER

  3. 3. Användarcentrerad systemdesign vid utveckling av kommunala e-tjänster : Reflektioner utifrån en utvärdering av en e-tjänst för två kommuner i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Jesper Karnerfors; [2016]
    Nyckelord :användarcentrerad systemdesign; användartest; e‐kontor; e‐tjänst; användbarhetsproblem;

    Sammanfattning : Syftet med det arbete som ligger bakom denna uppsats har varit att undersöka hur kommunala e‐tjänster kan utvecklas användarcentrerat. Denna uppsats redovisar tankar kring systemutveckling baserad på användartester, men också tankar kring arbetssättet hos den avdelning som tillhandahöll en e‐tjänst att utvärdera med hjälp av målgruppen. LÄS MER

  4. 4. E-tjänster, ett kommunalt dilemma : En studie av de hinder som kan komma att påverka användningen av Skellefteå Kommuns e-tjänst för Bygglov

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik

    Författare :Fredrik Jonsson; Lars Burman; [2010]
    Nyckelord :E-Government; 24-hour authority; local government e-services; Skellefteå24; Skellefteå Kommun; e-services; user frequency; building permits; usability; barriers; marketing; E-Government; 24-timmarsmyndighet; kommunala e-tjänster; Skellefteå24; Skellefteå Kommun; e-tjänster; användningsfrekvens; bygglov; användbarhetstest; hinder; barriärer; marknadsföring;

    Sammanfattning : Under 2000-talet har begrepp som E-Government och 24-timmarsmyndighet kommit att förändra offentliga myndigheters sätt att erbjuda tjänster och interagera med medborgare. Att genom e-tjänster erbjuda medborgare alternativ till de traditionella kanalerna är något som de flesta svenska myndigheter och kommuner strävar mot. LÄS MER