Sökning: "kommunikationsmetoder barn"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kommunikationsmetoder barn.

  1. 1. "Det kanske inte går att sätta ord på" : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning, i barnavårdsutredningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Paulina Jans; Sara Karlsson; [2023]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; socialsekreterare; barnavårdsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om de förutsättningar som socialsekreterare behöver för att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionedsättning, i barnavårdsutredningar. Intellektuell funktionsnedsättningkan medföra svårigheter att förstå sammanhanget och att utrycka sig vilket innebär att barnet kan vara i behov av alternativa kommunikationsmetoder. LÄS MER

  2. 2. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) som redskap i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas arbete med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolans praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Jonsson; Emmie Brolin Fallqvist; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Sociokulturella perspektivet; AKK; TAKK; Bildstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad förskollärares har för erfarenheter av arbetet med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Det som undersöktes i studien var vilka alternativa och kompletterande kommunikationsmetoder förskollärarna använde och i vilken utsträckning. LÄS MER

  3. 3. TAKK i förskolan - för alla barn och hur? : En kvalitativ studie om hur TAKK används av förskollärare i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Karlsson; Ida Karlsson; [2022]
    Nyckelord :TAKK; Förskola; Alternativa kommunikationsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare använder TAKK i förskolan. Vi ville undersöka hur och om alla barn får ta del av TAKK, och också om de är i behov av alternativ kommunikation eller inte. LÄS MER

  4. 4. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lybing; Louise Törngren; [2021-02-12]
    Nyckelord :flerfunktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; logoped; barn- och ungdomshabilitering; tematisk analys; profound intellectual and multiple disabilities; augmentative alternative communication AAC ; speech and language pathologist SLP ; child and youth habilitation; thematic analysis;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att inhämta habiliteringslogopedernas kliniska erfarenhet och kunskap om implementering av alternativ och kompletterande kommunikation till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Studien genomfördes med halvstrukturerade intervjuer med fem habliteringslogopeder. LÄS MER

  5. 5. "Att inkludera dem i undervisningen är hela mitt uppdrag" : En studie om förskollärares erfarenheter av inkludering i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Holmberg; Sylvia Zalewski; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; alla barn; undervisning; förskola; förskollärarens roll; förutsättningar; möjligheter; stöttning; miljö; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare beskriver hur de gör det möjligt att inkludera barn i undervisningen. Våra frågeställningar som vi vill få svar på är: Vilka erfarenheter har förskollärare av inkludering i förskolan? Vilka möjligheter och svårigheter förekommer i arbetet med inkludering? För att undersöka dessa har vi genomfört kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER