Sökning: "läkemedelsbranschen"
Visar resultat 11 - 15 av 88 uppsatser innehållade ordet läkemedelsbranschen.
11. Klimatrelaterad hållbarhetsredovisning : svenska och tyska företag i tre branscher
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera hållbarhetsrapportering med fokus på klimatrelaterade redogörelser. Tre noterade företag i Sverige respektive Tyskland undersöks med genomgång och innehållsanalys av företagens hållbarhetsrapporter och årsredovisningar och specificeringen sker i en jämförelse mellan företagens klimatrelaterade hållbarhetsredovisning. LÄS MER
12. CHARACTERIZATION OF RECOMBINANT GROWTH FACTOR BASED COSMECEUTICALS
Master-uppsats, Lunds universitet/Tillämpad biokemi; Lunds universitet/BeräkningskemiSammanfattning : Skin integrity is something that matters to a lot of people since it makes up a protective barrier but also contributes to a beautiful appearance. To maintain skin integrity there is a wide range of skin care products on the market to choose from. However, lately one particular product group called "cosmeceuticals” have increased. LÄS MER
13. Prissättning av läkemedel : En kvalitativ intervjustudie om hur läkemedelsföretag resonerar vid prissättning av läkemedel och vilka prissättningsstrategier som används
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund och problem: Läkemedelsbranschen är en bransch som präglas av såväl höga framtagningskostnader som en påtagligt lång utvecklingsfas av läkemedel. Branschen står vidare inför en rad krav och regleringar från myndigheter som bland annat ger upphov till ett komplext prissättningssystem. LÄS MER
14. Intellektuellt kapital : En jämförelse av årsredovisningar mellan svenska företag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Paraplybegreppet intellectual capital (IC) innefattar alla former av tillgångar som saknar fysisk substans och som utgör skillnaden mellan ett företags redovisade värde och deras marknadsvärde. Två noterade företag med identiska tillgångar på balansräkningen kan alltså värderas till helt olika priser. LÄS MER
15. Humor och humoristiska överdrifter vid marknadsföring av receptfria läkemedel - en analys av de beslut som fattats på området inom läkemedelsbranschens egenåtgärdssystem
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Att använda humor och humoristiska överdrifter vid marknadsföring av läkemedel är ett kontroversiellt ämne. De som sätter sig emot fenomenet menar att det fråntar läkemedel dess seriositet samt att det hos folket kan bidra till en ohälsosam attityd gentemot läkemedel. LÄS MER