Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Faktorer som främjar eller hindrar differentiering i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fatima Krayem; [2024]
    Nyckelord :Differentiering; matematik; undervisning; grundskola; förmågasgrupper;

    Sammanfattning : Ett av de kärnämnena i grundskolan är matematik. Lärare har uppgiften att organisera sinundervisning på ett sätt som passar alla i klassen, oavsett elevernas förmågor och förutsättningar. Detta uppnås genom differentierad undervisning. LÄS MER

  2. 2. Det dubbla uppdraget : Fritidshemslärares professionsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maya Alkefelt Jansson; Cornelia Kupiec Olofsson; [2023]
    Nyckelord :fritidshemslärare; hybrid professionell identitet; musiklärare; professionsidentitet;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sju djupintervjuer med fritidshemslärare som undervisar eller har undervisat i fritidshem och musik. Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemslärare upplever att deras professionsidentitet påverkas av att arbeta i två skilda verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Litteraturval - en frihet och ett ansvar : En litteraturstudie om didaktiska val i litteraturundervisning och elevers utveckling av tolerans och förståelse för kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Antonia Gårdmarker; Lydia Nyberg; [2023]
    Nyckelord :didaktiska val; litteraturundervisning; beslutsteori; ämneskonceptioner; interkulturell undervisning;

    Sammanfattning : När lärare ska välja skönlitteratur att använda i sin undervisning står det inte explicit uttryckt i kursplanen vilken litteratur lärare bör skapa sin undervisning kring. Utöver kursplanen har skolan en värdegrund som ska genomsyra all undervisning. LÄS MER

  4. 4. Interleaved Practice : The role of habits in the implementation of a new technique

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andrew Grant; [2023]
    Nyckelord :Interleaved practice; professional development; habits; stress; Interleaved practice; lärarutveckling; vanor; stress;

    Sammanfattning : Teaching is a complex and stressful job and despite efforts to consolidate the understanding of professional development programs, the effectiveness of such programs in real schools remains inconsistent. In this study, habit is used to understand the barriers to teacher development when looking to implement “interleaved practice” in mathematics. LÄS MER

  5. 5. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER