Artificiellt Intelligent Undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. Syftet med studien är att öka kunskapen kring AI-verktyg i undervisningssammanhang och samla data om lärares åsikter kring dess användbarhet i utvecklingen av elevers förmågor och i relation till måluppfyllelse enligt läroplanen. En systematisk litteraturgenomgång genomfördes för att identifiera relevant tidigare forskning och utveckla inklusions- och exklusionskriterier. Gruppintervjuer genom ett informerande och utforskande seminarium genomfördes för att förstå lärares problemområden i relation till AI i undervisning. Detta ledde till teman av begrepp och problemområden som utgjorde grunden för en analys. Slutsatsen presenterar att ChatGPT har potential att användas som ett verktyg i undervisningen i samhällskunskap i svenska gymnasieskolor. Lärare kan använda verktyget för att effektivisera sitt arbete med att konstruera lektionsinnehåll, planera undervisning, anpassa kunskapsinnehåll till enskilda elever och på så vis stödja elevers måluppfyllelse i samhällskunskap. Verktygets funktionalitet förstås vara flexibelt och samtidigt visa förmåga att förstå innehållet i användarens budskap, generera text som är språkligt korrekt i sin struktur, erbjuda relevant information och besitta ett pedagogiskt värde baserat på användarens syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)