Sökning: "lärarrollen i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 105 uppsatser innehållade orden lärarrollen i skolan.

  1. 6. Att lära ut (och in) för framtidens arbetsmarknad : En intervjustudie med lärare som utformat undervisning genom entreprenöriellt lärande

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Engelbrechtsen; [2021]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; högstadielärare; lgr11; kritisk teori; Marx ekonomikritik;

    Sammanfattning : År 2009 förankrades begreppet entreprenörskap i läroplanen för grundskolor i Sverige. Begreppet härstammar från strategin om det livslånga lärandet (EU, 2018) vilket i förlängningen framställts i en tämligen diffus definition avseende hur det bör tillämpas i undervisning. LÄS MER

  2. 7. Läraren och läroboken: En studie om lärares val och användning av läroböcker i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonna Gleisner; Mikaela Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Ramfaktorteorin; Ramfaktorer; Läroböcker; Läromedel; Lärarrollen; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Lärare har idag ansvaret för granskningen av de läroböcker som används i undervisningen, samtidigt som styrningen av skolan utgörs av ett ramverk av olika faktorer vilka påverkar undervisningssituationen. Syftet med studien är att skildra lärares val och användning av läroböcker i svenskundervisning för årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 8. Muntliga framställningar och socialisation i skolkontexten : En socialpedagogisk analys av intervjuer med gymnasieelever som använder alkohol och narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Benitha Wallsten; Alexander Ledin; [2021]
    Nyckelord :gymnasieelever; substansmissbruk; socialisation; skolkontext; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra med ny kunskap om muntliga framställningar beträffande socialisation i skolkontexten gällande gymnasieelever med substansbruk. Analysen av det empiriska materialet bygger på socialkonstruktionism med ett kunskapssociologiskt perspektiv som utgår ifrån Peter L. LÄS MER

  4. 9. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER

  5. 10. Lärarrollen : En etnologisk studie av erfarenheter om läraryrket

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Edgar Mirjamsdotter; [2020]
    Nyckelord :Teacher; upper secondary school; identity; school; role; Lärare; gymnasiet; identitet; skolan; roll;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how teachers at upper secondary school view their profession; how different parameters within the school affect what teaching roles are available for the actor and how this is expressed in the teachers' everyday lives. The material consists of ten qualitative interviews and five supplementary questionnaires. LÄS MER