Sökning: "lärarrollen i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 105 uppsatser innehållade orden lärarrollen i skolan.

  1. 16. På gränsen mellan personligt och privat : En intervjustudie om lärarrollen i sex- och samlevnadsundervisning på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emil Niklasson; Sanna Vanno; [2019]
    Nyckelord :Sex- och samlevnadsundervisning; sex; gränsdragning; personligt; privat; lärarroll; rollutövande; dramaturgiska perspektivet;

    Sammanfattning : Det svenska samhället kan idag beskrivas som genomsexualiserat. Trots detta anses det personliga sexet fortfarande vara en privat fråga och något varje individ förväntas hålla för sig själv. LÄS MER

  2. 17. Att inleda lektionen med läsning : En studie om integrerat läsande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linnea Borg; [2019]
    Nyckelord :integrated reading; Reading Zone; reading theories; literature; fiction; reading; high school; teachers; effects of reading; integrerat läsande; Reading Zone; lästeorier; litteratur; skönlitteratur; läsning; gymnasieskola; lärare; läsningens effekter;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett läsprojekt som en svensk gymnasieskola genomfört. Under projektet har man arbetat med integrerat läsande som handlar om att inleda varje lektion, oavsett ämne, med en kort stund läsning av skönlitteratur i syfte att väcka läslust och förbättra elevernas läs- och språkförmåga. LÄS MER

  3. 18. IKT i matematikundervisningen : Matematiklärares användning och syn på IKT imatematikundervisningen för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mohamoud Mohamoud; Carl-Henrik Kennergren; [2019]
    Nyckelord :Matematiksvårighet; matematiklärare; IKT-användning; IKT-uppfattning; IKT-kompetens;

    Sammanfattning : Digitaliseringen påverkar det mesta i samhället, så även i skolan och i lärarrollen. Syftet med studien var att undersöka matematiklärarnas IKT-uppfattning, IKT-användning och IKT-kompetens för att undervisa elever i matematiksvårighet. En tvärsnitts kvantitativ studie genomfördes via en webbaserad enkät. LÄS MER

  4. 19. Aesthetic Experiences and the Miracle of Action : On the Radical Possibility of Art in Teaching and Learning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Estetiska lärprocesser; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Petra Lundberg Bouquelon; [2019]
    Nyckelord :aesthetic experience; aesthetic learning; teaching; phenomenology; clown knowledge; not-knowing; unlearning; space for action; homo faber; sustainable teaching; constructive alignment; NPM.; estetisk erfarenhet; estetiska lärprocesser; undervisning; fenomenologi; clownens kunskap; icke-vetande; av-lärande; handlingsutrymme; homo faber; hållbar undervisning; konstruktiv länkning; new public management;

    Sammanfattning : This master essay starts with the author having an encounter with two 14-years old boys who claim that they are Nazis. In a school project where the pupils made films about norms in the society they made a film with a clearly racist and homophobic message. LÄS MER

  5. 20. Lärarprofessionens arbetssituation - gränslös eller hållbar? : En kvalitativ studie om grundskollärares arbetssituation och ledarskapets betydelse för den psykosociala arbetsmiljöupplevelsen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Michaela Jernberg; Matilda Bäck; [2018]
    Nyckelord :elementary school teachers; psychosocial work environment; leadership; teachers working conditions; job-demand-control- support.; grundskollärare; psykosocial arbetsmiljö; ledarskap; lärares arbetsvillkor; krav - kontroll- stöd modellen;

    Sammanfattning : Vårt gemensamma intresse för arbetsmiljö grundade idén till denna studie, vårt examensarbete, vars syfte är att beskriva lärares arbetssituation med fokus på psykosocial arbetsmiljö och arbetsvillkor samt vilken betydelse ledarskapet har för den individuella arbetsmiljöupplevelsen. Den teoretiska referensramen har sitt fokus på psykosocial arbetsmiljö och behandlar områden som ledarskap, krav-kontroll-stöd modellen, arbetsrelaterad stress, kommunikation samt lärares arbetsvillkor. LÄS MER