Sökning: "lärarstyrd aktivitet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lärarstyrd aktivitet.

  1. 1. En tematisk analys om muntliga resonemang inom ämnesområdet taluppfattning : En kvalitativ studie om Skolverkets underlag för förskoleklass till klass 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Resonemangsförmågan; taluppfattning; kartläggningsmaterial; bedömningsunderlag; tematisk analys; uppgiftsformulering; uppgiftsinnehåll; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka kategorier av taluppfattning som förekommer i resonemangsuppgifter från Skolverkets bedömningsunderlag i förskoleklass till årskurs 3 samt se till vilka förutsättningar resonemang ges. Genom teoretiskt analytiska ramverk sammanställs en komplex data av relevanta delar för studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Fria och lärarstyrda bildaktiviteter : En studie om fem pedagogers förhållningssätt inom bildskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mikaela Björk; Elina Pers; [2019]
    Nyckelord :Bildskapande; bild; genus; förskola; fritt skapande; lärarstyrd aktivitet; sociokulturell teori; genusordning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur pedagoger arbetar med barns bildskapande. Studien innefattade även att få en inblick i hur pedagogerna arbetar för att minska könsstereotypa skillnader i barns bildskapande. LÄS MER

  3. 3. Interaktionsmönster och aktiviteter i ett Sfi-klassrum - förutsättningar för språkutvecklande interaktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Brännström; [2011-10-25]
    Nyckelord :Interaktionsmönster; svenska som andraspråk; analfabet; sociokulturell teori; sfi; I-R-U; autentiska frågor; deltagarinitiativ; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker undervisningen i en klass med vuxna andraspråksinlärare med ingen, eller mycket kort skolbakgrund. Fokus ligger på interaktionsmönstren i klassrummet samt i vilken grad deltagarnas erfarenheter tas tillvara och lyfts fram i undervisningen. En interaktionsanalys har gjorts genom strukturerade observationer i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Tycker du om att läsa böcker i skolan? : En studie om den skönlitterära läsundervisningen ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Martina Eriksson; Erika Sundh; [2008]
    Nyckelord :elevperspektiv; läslust; läsundervisning; skönlitterär läsning;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och förstå skriven text är idag en nödvändig kunskap för att fungera i samhället. Trots detta har elevers förmåga till läsning och förståelse av framför allt skönlitteratur försämrats de senaste åren (Skolverket, 2007). LÄS MER