Sökning: "lågpresterande elever"

Visar resultat 16 - 20 av 105 uppsatser innehållade orden lågpresterande elever.

  1. 16. Rörelsepausers påverkan på elevernas koncentration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Framgångsrik; koncentration; rörelsepauser; stimulering; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Ett uppdrag som skolan har är att skapa möjligheter för eleverna att få daglig fysisk aktivitet utöver de idrottstimmar som är schemalagda per vecka (Skolverket, 2019). Rörelsepauser har fått sitt ursprung från den engelska termen ”Brain Breaks” där forskare upptäckt att för ett mer effektivt lärande och god läs- och skrivutveckling behöver människan röra på sig för att öka blodcirkulationen i kroppen, vilket bidrar till att hjärnan får mer syre (Anunsen, 2014). LÄS MER

  2. 17. Att främja klassrumsdialog om matematik och inkludera lågpresterande elever : En intervjustudie om lärares strategier och motiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Staffan Guinane; Hayat Karimi; [2022]
    Nyckelord :klassrumsdialog; sociomatematiska normer; inkludering; lågpresterande elever;

    Sammanfattning : Kursplanen i matematik (Skolverket 2019) fastställer att eleverna genom undervisning i ämnet ska utveckla förmågan att argumentera logiskt, föra matematiska resonemang och kommunicera matematik. Inom matematikundervisning ger klassrumsdialog eleverna möjlighet att träna kommunikativa förmågor i matematik. LÄS MER

  3. 18. Kooperativt lärande och lågpresterande elever ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Drita Bislimi; Martina den Ouden; [2022]
    Nyckelord :Fördelar; kooperativt lärande; lågpresterande elever; matematik; nackdelar.  ;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka för- och nackdelar lärare upplever det finns för elever inom det kooperativa lärandet i ämnet matematik. Studien avser även att undersöka om lärare anser att kooperativa arbetsmetoder i matematikundervisningen stöttar lågpresterande elever, samt vilka eventuella nackdelar det finns med kooperativa arbetsmetoder för lågpresterande elever. LÄS MER

  4. 19. Kontextualiserad grammatikundervisning förlitteracitetsutveckling i svenskämnet? : En systematisk litteraturstudie om den svenska gymnasieskolans grammatikundervisning i internationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Noémi Dezső; Marcus Törnblad; [2022]
    Nyckelord :kontextualiserad grammatikundervisning; metaspråk; metaspråklig kompetens; gymnasieskolan; svenska; grammatikundervisning;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har det kompensatoriska uppdraget att fylla genom att ta hänsyn till alla elevers behov och olika förutsättningar i utbildningen. Det kompensatoriska uppdraget tillvaratas i stor utsträckning genom språkundervisningen inom svenskämnet. LÄS MER

  5. 20. Motivation och kunskapsutveckling hos högpresterande elever inom engelskundervisning : En studie utifrån högpresterande elevers perspektiv i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kosovare Mazreku; [2021]
    Nyckelord :Högpresterande elever; engelska; motivation; kunskapsutveckling; grundskolan; ordinarie undervisning; alternativ undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen baseras på en kvalitativ metod som behandlar och belyser hur högpresterande elever uppfattar den egna motivationen och utvecklingsmöjligheterna genom en ordinarie undervisning i ämnet engelska för årskurs nio. Vidare undersöker studien om en alternativ nivåindelad undervisning kan ha en positiv effekt i deltagarnas motivation och prestation i ämnet engelska. LÄS MER