Sökning: "lågpresterande elever"

Visar resultat 21 - 25 av 105 uppsatser innehållade orden lågpresterande elever.

  1. 21. ”Det är lite flummigt idag” : En fenomenografisk studie om idrottslärares uppfattningar om betyg i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dylan Kittler; Yahya Eken; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; idrott och hälsa; betyg; kunskapskrav; bedömning; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att studera idrottslärares uppfattningar om betygssättningen och kunskapskraven i ämnet Idrott och hälsa i årskurs 6. Vidare fokuserar studien på vilka uppfattningar som finns bland respondenterna gällande för- och nackdelar med betyg i årskurs 6 samt vad som kännetecknar en hög- respektive lågpresterande elev inom Idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 22. Individualiserad undervisning : En undersökning om fyra SVA-lärares arbetssätt på Komvux

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Safa Mayi; [2021]
    Nyckelord :Individualisering; lärande; återkoppling; högpresterande elever; lågpresterande elever; formativ bedömning; likvärdig utbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och presentera en fördjupad förståelse för individualisering i ämnet svenska som andraspråk utifrån fyra SVA-lärares arbetssätt i relation till hur dessa lärare arbetar med individualisering vid utformning av elevuppgifter och återkoppling för hög- respektive lågpresterandeelever. Studien var baserad på en kvalitativ metodansats med semistrukturerade interjuver där fyra lärare som undervisar inom Komvux deltog. LÄS MER

  3. 23. En kvalitativ undersökning om högstadieelevers lärandesätt inom matematiken

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Behnaz Kouchakibarzi; [2021]
    Nyckelord :Inlärningssätt; metod; motivation; undervisning; upplevelser;

    Sammanfattning : I och med att det finns olika elever med olika behov behöver läraren använda sig av olika undervisningsmetoder, så kallad individanpassad undervisning. Ett möjligt tillvägagångssätt för att kunna hitta metoder som fungerar bra eller mindre bra i lärandet enligt denna studieär att lyssna på elevernas upplevelser i matematiklärandet. LÄS MER

  4. 24. Mer än bara grupparbete - kooperativt lärande i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Mariell Granström; [2021]
    Nyckelord :Enkätundersökning; kommunikation; kooperativt lärande; lärare F-3; samarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga i vilken utsträckning F-3 lärare i en kommun i norra Sverige säger sig utgå från principer för kooperativt lärande samt vilka skäl de uppger för användning av detta arbetssätt. Enkätundersökning har använts vid insamling av data och resultatet har analyserats samt diskuterats i relation till den sociokulturella teorin. LÄS MER

  5. 25. Kan pedagogisk differentiering gynna lärandet i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Olandersson; [2021]
    Nyckelord :Individualisering; organisatorisk differentiering; nivågruppering; pedagogisk differentiering; motivation; självbild; delaktighet; matematikutveckling;

    Sammanfattning : Tidigare forskning på nivågruppering har visat att lågpresterande elever gynnas men att högpresterande elever missgynnas i ett heterogent klassrum och tvärtemot att lågpresterande missgynnas och högpresterande gynnas i ett homogent klassrum (Boaler, 2014; Cheeseman & Klooger, 2018 m.fl.). LÄS MER