Sökning: "life course theory"

Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser innehållade orden life course theory.

  1. 1. BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johann Rothoff; Ina Wikström Hellberg; [2024-03-04]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; gestaltningsteorin; emerging technologies; nyhetsmedia; aktörer; OpenAI;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI can still be considered a rather early concept when seen as an emerging technology. LÄS MER

  2. 2. Socialarbetares erfarenhet av att arbeta med missbruk och beroende problematiken : En kvalitativ intervjustudie med socialsekreterare och behandlare

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Ahmed Omarin; Zahraa Mohamed Ali; [2023]
    Nyckelord :Dependency; Drugs; Life-course theory; Social factors; Social services; Beroende; Droger; Life-course teori; Sociala faktorer; Socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen av socialtjänstens perspektiv och insikter angående de bakomliggande faktorer som bidrar till utvecklingen av problematisk användning av alkohol och droger bland vuxna över 18 år. Uppsatsen ämnar undersöka och analysera de olika faktorer som kan spela en roll i utvecklingen av missbruk och beroende av substanser hos vuxna, samt återfall i sådana beteenden. LÄS MER

  3. 3. Deep Breath - An auto-reflexive account of a collective journey into the healing practices of shared, embodied, breathing meditation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap; Lunds universitet/Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap

    Författare :Michel Starco; [2023]
    Nyckelord :Quality of safety; Belly2Belly; Liminality; Interpretive drift; Embodiment of intimacy; Embodiment; Lived religion; Intimacy; Co-regulation; Intercorporeity; Ritual; Auto-reflexive ethnography; Negotiating somatic consent; Habitus; Socialization; Polyvagal theory.; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : When we first encounter past traumatic experiences in ourselves, we are left with a conundrum; how are we to move forward in our everyday lives and thrive, rather than just cope and survive? By participating in the Belly2Belly ritual, providing analytical reflections and a detailed account from an auto-reflexive perspective, I attempt in this thesis to show, through the Belly2Belly ritual, how participants progress from a state of ill-being into a state of well-being, a form of evolution of well-being. This, it can be argued, takes form when the ritual participants are provided with the opportunity to engage with their unconscious habitus and autonomous physiological reactions through embodiment of intimacy. LÄS MER

  4. 4. Vad ska man göra nu? : En etnologisk studie om pensionärskap och arbetsliv bland homosexuella män

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Etnologi

    Författare :Mollie Jonsson; [2023]
    Nyckelord :homosexualitet; sexualitet; queer fenomenologi; etnologi; pensionärskap; livshistoria;

    Sammanfattning : In this thesis, I explore how eight homosexual men who are pensioners orient and perceive their retirement in relation to their life stories. I have conducted six individual interviews and one pair interview with two informants using life course interview as method. LÄS MER

  5. 5. Lärarperspektiv på hållbar utveckling i gymnasieskolans samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur samhällskunskapslärare ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Björn Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Civics; sustainable development; teacher perspective; upper secondary school; educational content; individual interviews; Samhällskunskap; hållbar utveckling; lärarperspektiv; gymnasiet; stoffinnehåll; enskilda intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur samhällskunskapslärare på gymnasiet ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll i sin undervisning för hållbar utveckling. Undersökningsmetoden i studien är kvalitativ med en teoristyrd ansats och de två teorierna som ligger till grund för studien är frontlinjebyråkratteorin och Shulmans kunskapsteori. LÄS MER