Sökning: "stoffinnehåll"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet stoffinnehåll.

  1. 1. Lärarperspektiv på hållbar utveckling i gymnasieskolans samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur samhällskunskapslärare ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Björn Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Civics; sustainable development; teacher perspective; upper secondary school; educational content; individual interviews; Samhällskunskap; hållbar utveckling; lärarperspektiv; gymnasiet; stoffinnehåll; enskilda intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur samhällskunskapslärare på gymnasiet ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll i sin undervisning för hållbar utveckling. Undersökningsmetoden i studien är kvalitativ med en teoristyrd ansats och de två teorierna som ligger till grund för studien är frontlinjebyråkratteorin och Shulmans kunskapsteori. LÄS MER

  2. 2. Prov i samhällskunskap. En kvalitativ studie av provkonstruktioner i Samhällskunkspa 1b.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katja Pekka; [2020-06-18]
    Nyckelord :samhällskunskap; ämnestradition; ämnessyn; formell och verkställd läroplan; prov;

    Sammanfattning : Samhällskunskapen är ett historiskt ungt ämne med en tvärvetenskaplig karaktär som ska han-tera ett omfattande stoffinnehåll och syftar till att främja elevers kunskaper, vetenskapliga ar-betssätt och medborgarskap. Ämnets läroplan har beskrivits som otydlig med ett stort tolknings-utrymme samtidigt som den ämnesspecifika didaktiken beskrivits som outvecklad eller splitt-rad. LÄS MER

  3. 3. Skolutveckling: Utveckling av lokala betygskriterier : Ett exempel på arbetsprocess baserat på regelverk, teori och praktikfall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vesna Lucassi; Monica Kemvall; [2008]
    Nyckelord :Bedömning; betygsmodeller; kriterier; kunskapsstandard; resultatstyrning; förändringsprocesser;

    Sammanfattning : Måldokument och betygskriterier på nationell nivå är generellt utformade för att möjliggöra lokala tillämpningar, bedömningar och beslut (det sk ”lokala frirummet”). Detta ställer krav på skolor att omforma de nationella dokumenten till lokala kursplaner och bedömningskriterier. LÄS MER

  4. 4. Första världskriget i historieläroböckerna. : En studie av hur läroböckerna gör sitt stoffurval när de ska beskriva första världskriget.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jan Törnfeldt; [2008]
    Nyckelord :Första världskriget; stoffandel; stoffurval; läsbarhet; kriterier; läroböcker; historia.;

    Sammanfattning : I arbetet studeras hur sex läroböcker skildrar första världskriget. Läroböckerna i min studie används för undervisning på grundskole- och gymnasienivå. Stoffandelar, läsbarhet och innehåll är centralt i studien. Att analysera läroböcker är viktigt, eftersom det ger kunskap om stoffhantering och urval. LÄS MER