Sökning: "media retorikanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden media retorikanalys.

  1. 1. - Sålt vår själ...? Men det är ju precis tvärtom! : En kvalitativ studie av Oatlys kriskommunikation under krisen med Blackstone Growth.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Vilma Rosenblad; Wilma Nordin; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Crisis communication; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; critical rhetorical analysis; Oatly; Blackstone Growth.; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; kriskommunikation; kritisk retorikanalys; Oatly; Blackstone Growth; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the oat milk company Oatly applies crisis communication strategies and rhetorical components to maintain a good reputation and legitimacy in relation to the crisis regarding the investment firm Blackstone Growth. Creating a discrepancy between the way Oatly act and the way they present themselves; Oatly is presented as a sustainable company while Blackstone has been criticized to jeopardize environmental and human rights issues. LÄS MER

  2. 2. Oatly och Blackstone-krisen : En retorikanalys av krishantering på Instagram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Denise Åhnstrand; Almy Kjellberg Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Crisis Management; Crisis Communication; Instagram; Oatly; Blackstone; crisis; Krishantering; Kriskommunikation; Instagram; Oatly; Blackstone; kris;

    Sammanfattning : Oatly and the Blackstone Crisis: A Rhetorical Analysis of Crisis Management on Instagram This study looks into the crisis that arose when Oatly announced Blackstone as their new investors. With their new investors Oatly got a backlash with a lot of criticism for the new investment, which affected Oatlys image as a sustainable company. LÄS MER

  3. 3. PUTIN ÄTER LIM OCH UTOMJORDINGARNA SER PÅ

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johannes Andersson; Fanny Carlsson; [2022-08-01]
    Nyckelord :Mem; internetmem; kritisk retorikanalys; kvantitativ tematisering; retorik; semiotik; inkongruens; Reddit; satir;

    Sammanfattning : The morning of February the 24th 2022, the world woke up to the news that Russia had invaded its neighboring country Ukraine. After eight years of low-intensity fighting in the Crimean peninsula, Russia conducted a full-scale invasion. The world quickly responded with criticism, condemnation, and harsh sanctions against Russia. LÄS MER

  4. 4. Vilket krig är viktigast? : En kvalitativ retorikanalys av hur NGO:s framställer sig själva och krig med avsikten att övertyga sin publik att donera pengar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Märta Domberg; Shisa Nordström; [2022]
    Nyckelord :Rhetorical analysis; Visual rhetoric; Semiotics; NGO; Syrian war; Ukrainian War;

    Sammanfattning : In times of war, help and support is provided by NGO:s, and this essay investigates the NGO:s strategies for seeking support in times of war and crisis. Previous research has shown that refugees are portrayed differently in the media depending on their background. LÄS MER

  5. 5. En Big Mac och Co med samhällsansvar, tack! : En kritisk visuell retorikanalys av två av McDonald’s Sveriges CSR-kampanjer med fokus på företagetshållbarhets- och samhällsansvarstagande.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Caroline Lagergren; Amanda Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Critical visual rhetoric analysis; CSR; McDonald s; rhetoric; visual rhetoric; visual influences; sustainability.; Kritisk visuell retorikanalys; CSR; McDonald’s; retorik; visuell retorik; visuella påverkansmedel; hållbarhet.;

    Sammanfattning : Följande studie fokuserar på konstruktionen av två reklamfilmer från McDonald’s Sverige med tema hållbarhet och samhällsansvar (CSR). Specifikt studeras visuella påverkansmedel, visuella och språkliga element samt pistis. Reklamfilmerna studeras utifrån det teoretiska ramverket retorik samt CSR som perspektiv. LÄS MER