Sökning: "micro business"

Visar resultat 1 - 5 av 332 uppsatser innehållade orden micro business.

  1. 1. Contextual Implications on Sustainable Entrepreneurship : a qualitative study on Food Waste Platforms contribution to reducing food waste in Sweden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Gabriella Peyron; [2024]
    Nyckelord :Sustainable Entrepreneurship; contextualized entrepreneurship; interactions; cocreation; agency; values; shared economy; sustainable business model;

    Sammanfattning : The global issue of food waste persists, with local digital solutions emerging to address aspects of this problem. Inspired by new economic models like the shared economy, Food waste platforms embody sustainable entrepreneurship. LÄS MER

  2. 2. En undersökning av metoder förautomatiserad text ochparameterextraktion frånPDF-dokument med NaturalLanguage Processing

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Alexander Värling; Emil Hultgren; [2024]
    Nyckelord :portable document format; faktura; digitalisering; IT-lösningar; optisk teckenigenkänning; textextraktion; naturlig språkbehandling; generative pre-trained transformer; portable document format; faktura; digitalisering; IT-lösningar; optisk teckenigenkänning; textextraktion; naturlig språkbehandling; generative pre-trained transformer;

    Sammanfattning : I dagens affärsmiljö strävar många organisationer efter att automatisera processen för att hämta information från fakturor. Målet är att göra hanteringen av stora mängder fakturor mer effektiv. Trots detta möter man utmaningar på grund av den varierande strukturen hos fakturor. LÄS MER

  3. 3. Mikroinfluencers och produktengagemang- En kvantitativ undersökning av trovärdighetens påverkan på köpprocessen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ruth Landström; Oscar Syrén; Olle Wallinder; [2024]
    Nyckelord :Influencer marketing; mikroinfluencers; engagemangsnivå; trovärdighet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Mikroinfluencers och produktengagemang: En kvantitativ undersökning av trovärdighetens påverkan på köpprocessen Seminariedatum: 2024-01-10 Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ruth Landström, Oscar Syrén, Olle Wallinder Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelord: Influencer marketing, mikroinfluencers, engagemangsnivå, trovärdighet Syfte: Syftet med denna studie är att, genom kvantitativ forskningsmetod, öka förståelsen för vikten av en influencers uppfattade trovärdighet beroende på influencerns storlek och den kommunicerade produktens karaktär. Frågeställning: Är den trovärdighet som mikroinfluencers besitter viktigare för hög- än lågengagemangsprodukter i samtliga steg av köpprocessen? Teoretiskt ramverk: Det teoretiska ramverket är utformat för att analysera och diskutera, men även acceptera eller förkasta de fem hypoteserna. LÄS MER

  4. 4. “HYRAN VERKAR INTE VARA ETT PROBLEM GIVET ANTALET INTRESSENTER VI HAFT”. En kritisk diskursanalys av mediernas makt över en gentrifieringsprocess utifrån fallet Möllevången

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Olivia Viklund; [2023-10-03]
    Nyckelord :Medier; Makt; Gentrifiering; Neoliberalism; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Executive summary Sweden has gone from having the most regulated housing-market in Europe, to having one of the most liberal and market oriented ones in just 30 years. This has a great impact on the everyday life of the many people living in Sweden's larger cities. LÄS MER

  5. 5. Efterfrågan av frivillig revision i mikrobolag : En kvantitativ studie om efterfrågan på revision baserat på en undersökning av företagens karaktärsdrag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anni Andersson; Mary Dehlin; [2023]
    Nyckelord :Avskaffad revisionsplikt; frivillig revision; efterfrågan revision; karaktärsdrag; Retriever business; principal-agent teorin; intressentteorin; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Studien tog avstamp i revisionsreformen 2010, som har inneburit att företag under satta gränsvärden frivilligt kunde välja revision eller avstå revision. Syftet med studien var att undersöka efterfrågan på revision hos mikrobolag genom en kvantitativ undersökning av dess karaktärsdrag. LÄS MER