Sökning: "militär marknadsföring"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden militär marknadsföring.

  1. 1. FÖRSVARSMAKTENS MARKNADSFÖRING: FRÅN MANLIG TILL MÅNGFALDIG? : En jämförande studie av reklamkampanjer före och efter att värnplikten blev könsneutral

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Långström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender stereotypes; gender structures; military marketing; militarized masculinity; recruiting campaign; gender neutral conscription; Försvarsmakten; könsstereotyper; könsstrukturer; militär marknadsföring; militariserad maskulinitet; rekryteringskampanj; könsneutral värnplikt;

    Sammanfattning : The thesis aims to examine how gender structures are portrayed in the Swedish Armed Forces' advertising campaigns before and after 2018, because that is when the conscription became gender neutral. Furthermore, the thesis will discuss the potential consequences of these portrayals. LÄS MER

  2. 2. Vem vill bli militär? : - attrahera mera

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Tina Tari; Emelie Sevestedt; [2014]
    Nyckelord :recruitment; attractiveness; marketing; communication; Generation Y; rekrytering; attrahera; marknadsföring; kommunikation; Generation Y;

    Sammanfattning : Försvarsmakten står idag inför en stor utmaning att täcka sitt personalbehov. I och med övergången från pliktbaserat till frivilligbaserat försvar, konkurrerar de om arbetskraften och det blir allt svårare att rekrytera nödvändig personal. LÄS MER

  3. 3. Soldat - det lättaste yrket i världen : En studie av kommunikationen i Försvarsmaktens rekryteringskampanj

    Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Siri Nilsson; Nora Olofsson; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; Försvarsmakten; Rekryteringskampanj; Social marknadsföring; Rekrytering; Militär; Kampanj;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att försöka se hur man professionellt planerar kommunikationsinsatser vid rekrytering till ett yrke som kan innebära fara. Tillämpad metod på kampanjmaterialet är en kvalitativ text-och bildanalys, kompletterad av två intervjuer medmarknadsansvarig på Försvarsmakten samt en soldat. LÄS MER