Sökning: "mobbning socialt problem"
Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden mobbning socialt problem.
21. Fick du hjälp? : En studie om vuxnas uppfattningar om det stöd och välbefinnande de hade som barn under utsatthet för mobbning.
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Mobbning är ett problem som många barn omkring i Sverige stöter på. Det finns många studier kring vilka barn som blir mobbade och vad man kan göra för att förhindra och stoppa mobbning. LÄS MER
22. Vuxenmobbning : En diskursanalys om mobbning på arbetsplatsen.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund: Vuxenmobbning är sedan 1980-talet ett uppmärksammat socialt problem som kan leda till allvarliga konsekvenser för den som blir utsatt. Ny forskning visar att chefens sätt att hantera sitt ledarskap påverkar risken för att mobbning utvecklas på en arbetsplats. LÄS MER
23. Näthat - en mediakonstruktion eller en del av ungas vardag?
Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Näthat är ett nytt socialt problem, som aktualiserats i och med en intensiv mediadebatt. Näthat är således ett fenomen, som ingen forskat kring, men som däremot kan ses utifrån mobbningsforskning. LÄS MER
24. Kränkande behandling via sociala medier : En kvalitativ studie om skolpersonalens syn på kränkande behandling via sociala medier
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this study is to examine if and to what extent the personnel at the local school perceive offensive treatment through the social media among the students and what the personnel thinks about the responsibility of the school to prevent this type of abuse. Offensive treatment through the social media has become a common occurrence among youth and affects health in both psychological and physical ways. LÄS MER
25. Bitchblickar och giftpilar : En kvalitativ undersökning utifrån skolpersonals tolkningar av fenomenet mobbning bland flickor
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete, SASammanfattning : The purpose of this study was to examine how school personnel describe and interpret the phenomenon bullying among girls, and also what their interpretations are based upon. More specifically its aim was to find out what characterizes and causes girl-to-girl bullying, according to school welfare officers and teachers. LÄS MER