Effekten av AI på den digitala personaliserade marknadsföringen: möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie kring hur AI påverkar den digitala personaliserade marknadsföringen ur ett företagsperspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: SAMMANFATTNING  Datum: 2024-01-11  Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp   Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet   Författare: Julia Blomqvist                 Julia Köhl                           Sophie Lindström                            02/04/16                         97/07/16                                  00/06/10  Titel: Effekten av AI på den digitala personaliserade marknadsföringen: möjligheter och utmaningar. - En studie kring hur AI påverkar den digitala personaliserade marknadsföringen ur ett företagsperspektiv.  Handledare: Pejvak Oghazi Nyckelord: Digital marknadsföring, Personaliserad marknadsföring, CRM, Köpprocess, Artificiell intelligens Forskningsfrågor: Vilka är de främsta möjligheterna som kan identifieras vid implementeringen av AI-baserad personaliserad marknadsföring för att förbättra kundengagemang? Vilka utmaningar kan företag stöta på när de implementerar AI-baserad personaliserad marknadsföring för att förhöja kundengagemanget? På vilket sätt kan marknadsförare effektivt bemöta och hantera de specifika utmaningar som uppstår vid användandet av AI för personaliserad marknadsföring? Syfte: Studien ämnar identifiera och adressera eventuella möjligheter, utmaningar och risker associerade med implementeringen av AI-baserad marknadsföring, samt utforska effektiva metoder för att hantera utmaningarna. Syftet med denna studie är att undersöka tillämpningen av AI-baserad personaliserad marknadsföring. Metod: I studien användes en kvalitativ metod där det genomfördes semistrukturerade intervjuer med nio marknadsföringsexperter. Därefter applicerades en tematisk analys för att systematiskt organisera datan, vilket möjliggjorde identifiering av olika koder och teman. Slutsats: AI-baserad personaliserad marknadsföring öppnar dörrar för skräddarsydda kundupplevelser, men det medför även utmaningar kring över-personalisering. Studiens resultat visar på utmaningar gällande etiska aspekter som cybersäkerhet och integritetsproblem. Ytterligare visar studien att det finns en avsaknad av ett komplett ramverk för AI vilket skapar svårigheter kring implementeringen. Marknadsförare behöver balansera teknisk expertis med etisk medvetenhet och lagliga bestämmelser för att hantera dessa utmaningar effektivt. Vidare visar studien på möjligheter gällande effektivitet, automatisering, ekonomiska aspekter och ökad kreativitet.                                                     

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)