Sökning: "modersmålsstöd"

Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade ordet modersmålsstöd.

  1. 21. Flerspråkighet och modersmålsstöd : En studie om elevers språkförmåga och undervisningens utformning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Kihlström; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmålsstöd; modersmålsundervisning; språkfärdighet;

    Sammanfattning : I alla skolämnen ställs krav på goda språkkunskaper vilket är problematiskt för det ökade antalet elever med annat modersmål än svenska. Eftersom tidigare forskning påvisat starka positiva relationer mellan kunskaper i modersmål och andraspråk är det viktigt att veta mer om modersmålsstödet i svenska skolor. LÄS MER

  2. 22. Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan : En fenomenografisk studie om förskolepedagogers strategier för modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Susanna Larsson; [2018]
    Nyckelord :Phenomenography; multilingualism; preschool pedagogues; preschool; mother tongue; Fenomenografi; flerspråkighet; förskolepedagoger; förskola; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolepedagogers strategier för modersmålsutveckling gällande andra modersmål än svenska, samt på vilka villkor andra modersmål förekommer i förskolans verksamhet. Detta har bearbetats genom en fenomenografisk forskningsansats där semistrukturerade intervjuer har använts för att undersöka förskolepedagogers upplevelser av sitt uppdrag kring modersmålsutveckling, samt hur de omsätter detta i praxis. LÄS MER

  3. 23. "Språk föder litegrann språk" : Möjligheterna för flerspråkiga barn att utveckla sitt modersmål i förskolan och pedagogernas arbetssätt i främjandet av detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Lanneros; [2017]
    Nyckelord :preschool; multilingual; mother tongue. children’s language development; förskola; flerspråkig; modersmålsstöd; barns språkutveckling;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the ability of multilingual children to develop their mother tongue in preschool and what language developmental methods the pedagogues use to contribute to this. To answer this, the questions were broken down to investigate the availability of mother tongue support, how the pedagogues draw attention to children’s different native languages in the business, and what language developing approaches they use. LÄS MER

  4. 24. Modersmål i förskolan : En intervjustudie om förskollärares arbete med modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Angelica Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsstöd; läroplansmål; metoder; förskola; föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplevde att läroplansmålet om modersmålsstöd i förskolan uppfylldes. Barns rätt till modersmålsstöd finns även skriven i skollagen. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare stimulerar flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mandeq Abdi Sheikh Ali; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; språkutveckling; modersmål; andraspråk; flerspråkighet; sociokulturell teori; flerspråkiga förskolor; modersmålsstöd;

    Sammanfattning : Jag har undersökt hur förskollärare beskriver att de stödjer flerspråkiga barn i att utveckla både det svenska språket och deras modersmål. I och med att det befinner sig alltmer flerspråkiga barn i de svenska förskolorna är mitt syfte med studien att ta reda på fem förskollärares uppfattningar om flerspråkiga barns språkutveckling och vilka verktyg de beskriver att de använder i arbetet med att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER