Sökning: "modersmålsstöd"

Visar resultat 16 - 20 av 73 uppsatser innehållade ordet modersmålsstöd.

  1. 16. Modersmål i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt och strategier

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Tagesson; Anna Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkig personal; förskola; förskollärare; föräldrar; modersmål; modersmålsstöd; modersmålslärare; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring betydelsen av barns modersmål och hur de arbetar med modersmålsutveckling i barngrupper med många olika modersmål. Enligt läroplanen för förskolan har alla barn rätt till stöd i modersmålsutveckling och det framkommer även i skollagen. LÄS MER

  2. 17. Modersmålsundervisning i förskolan - är ett måste varje dag. : En kvalitativ studie om modersmålsundervisningens betydelse för barns språkutveckling och strategier för hur förskollärare kan ge barn språkstöd i annat modersmål än svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mehmedovic Armina; Adela Krakonja; [2019]
    Nyckelord :Förskola; barn; flerspråkighet; modersmålsundervisning; arbetssätt; modersmålsstöd; förskollärare; förskolechef; föräldrar; kommunikation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Förskolechefers resonemang kring modersmålsstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatlume Mustafa; Frida Lundin; [2018]
    Nyckelord :modersmål; förskola; förskolechef; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har undersökt vad föräldrar och förskollärare anser om barns modersmål i förskolan, däremot visar studier att det behövs forskning om förskolechefers betydelse för barns lärande och utveckling. Därför vill vi med detta examensarbete undersöka och synliggöra vad förskolechefer framhåller som särskilt viktigt gällande arbetet med modersmål i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Förskolechefers erfarenheter av att leda arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn : En intervjustudie med fem förskolechefer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Bergström; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; förskolechefer; modersmålsstöd; språkfrämjande arbetssätt; språkutveckling;

    Sammanfattning : I den svenska förskolan finns idag många barn som använder sig av fler språk än svenska för att kommunicera. I förskolans uppdrag ingår att stödja flerspråkiga barns utveckling i både modersmål och i svenska. LÄS MER

  5. 20. Förskolans klur kring språk och kultur : En fenomenografisk studie om förskollärarens syn på modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Darian Jalal; Emil Johansson Marklund; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; modersmålsstöd; politisk styrning;

    Sammanfattning : Modersmålsenheten för förskolor i Uppsala kommun avvecklades år 2016. Beslutet grundade sig i att stödet från Modersmålsenheten inte ansågs vara tillräcklig och förutsätter att undervisningen ska ske kontinuerligt i den dagliga verksamheten. LÄS MER