Sökning: "multietnisk"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet multietnisk.
1. Andraspråkstalares repertoarväxlingsstrategier : Ett didaktiskt verktyg för analys
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : In this study, I designed a didactic tool for teachers’ analysis of second language speakers’ repertoire exchange strategies. The purpose of the study was to design, investigate and evaluate a didactic tool to identify second language speakers' motivation for changing repertoire and offer teachers an opportunity for analysis. LÄS MER
2. Det bästa av två världar - svårigheter och möjligheter : En kvalitativ intervjustudie om multinetiska individers identitetsskapande i Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Det huvudsakliga syftet med föreliggande studie har varit att undersöka den multietniska identifieringen och upplevelsen i Sverige. Studiens bidrag ur ett svenskt kontext ses särskilt värdefullt då tidigare forskning om etnisk identitet är begränsat sett till studier som fokuserar sig till just multietniska individer och ger dem en egen identitet. LÄS MER
3. Identitetsutveckling i den interkulturella förskolan : Förskollärares tolkningar av läroplansuppdraget i arbetet med barns identitet i en multietnisk förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Studien undersöker hur förskollärare resonerar kring och arbetar med barns identitetsutveckling i en multietnisk förskola. En hermeneutisk tolkningsansats med utgångspunkt i Ricoeurs handlingsteori används för att tillsammans med förskollärarna tolka vad deras språkliga handlingar kan leda till. LÄS MER
4. Arbetssätt för främjandet av flerspråkiga elevers andraspråksinlärning - en systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande systematiska litteraturstudie är att undersöka vad forskning säger om olika främjande arbetssätt i undervisningen av svenska som andraspråk. Den systematiska litteraturstudien utgår från följande teorier: Sociokulturella perspektivet, en modell för inlärning av det kunskapsinriktade språket, translanguaging och interkulturalitet, som kommer analyseras i relation till den forskning som behandlas i studien. LÄS MER
5. Tillsammans eller var för sig : En studie av fyra församlingars mångfaldsarbete i mångkulturella miljöer inom Equmeniakyrkan Region Stockholm
Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologiSammanfattning : En inventering och analys av de speciella vägval som multietniska församlingar i Equmeniakyrkan ställs inför när det gäller organisering och gudstjänstverksamhet utifrån sin mångfaldskaraktär och mångkulturella kontext. Studien genomfördes med intervjuer av medarbetare i fyra multietniska församlingar inom Equmeniakyrkan Region Stockholm och med två medarbetare från dess regionala kansli. LÄS MER