Sökning: "music habits"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden music habits.

  1. 11. Is music listening associated with our cognitive abilities? : A study about how auditory working memory, speech-in-noise perception and listening habits are connected

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Alma Savander; [2020]
    Nyckelord :auditory working memory; speech-in-noise perception; listening habits;

    Sammanfattning : This study explores whether hours listening to music of young adults with self-reported normal hearing is associated with auditory working memory and if hours listening to music and auditory working memory can predict speech-in-noise perception. Thirty native Swedish speaking university students with self-reported normal hearing in the ages ranging from 21 to 29 years old (M= 23. LÄS MER

  2. 12. Aktiviteter som främjar samarbete inom kreativa online communitys : En fallstudie om social loafing

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Rabii Allawerdi; Raisa Kemppainen; [2020]
    Nyckelord :Activity theory; ; CSCW; online community; collaboration; social loafing.; Aktivitetsteori; CSCW; online community; samarbete; social loafing.;

    Sammanfattning : Det finns en utmaning för designers att skapa digitala miljöer som främjar aktivitet, för att skapa goda vanor och rutiner som leder till växandet av communitys. Online communitys kan ibland sakna målstyrning som leder till minskat engagemang och motivation för medlemmar att bidrag till communityt. LÄS MER

  3. 13. Pianospel – Det roligaste som finns? En enkätstudie om kulturskoleelevers syn på sin pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Vestman; [2020]
    Nyckelord :inre drivkraft; kognitiv självständighet; kulturskolan; lektionsinnehåll; musikpedagogik; pianospel; pianoundervisning; prioritetsordning; utbildningsvetenskap; yttre motivation; internal driving force; cognitive autonomy; culture school; educational science; lesson content; music education; piano playing; piano teaching; priority order; external motivation; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huvuddelen av alla pianoelever slutar spela inom 3 år på kulturskolan. Varför är frånfallet så stort och vad kan man göra för att förhindra det? Tidigare forskning visar bland annat att popmusik är den genre pianoeleverna helst vill spela och att det är viktigt att eleverna känner att de utvecklas och upplever en känsla av kompetens för att vilja fortsätta spela. LÄS MER

  4. 14. Att utveckla sångröstens övre tonomfång - En studie av det egna sångtekniska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erica Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Omfång; Register; Sång; Sångteknik; Stöd; Utbildningsvetenskap; Educational Science; Music Education; Range; Singing Technique; Song; Support; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I centrum för denna studie står författarens utveckling av det övre sångliga tonomfånget. I det här sammanhanget innebär det toner från den tvåstrukna oktaven och uppåt. Utgångspunkten för arbetet är bland annat författarens egna sångtekniska problem och tidigare erfarenheter. LÄS MER

  5. 15. Lärarförväntningar i sångundervisningen – En intervjustudie om hur fem gymnasielärare ser på sina förväntningar på elever och sin individanpassning i den individuella sångundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Sassersson; [2019]
    Nyckelord :förväntanseffekter; individanpassning; lärares förväntningar; motivation; musik; musikpedagogik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; educational science; expectation effects; individualized education; music; music education; singing education; teacher expectations; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Lärare möter under sin yrkeskarriär hundratals elever. Första intryck skapas snabbt och det gör även förväntningar på elever, även om de kan förändras. Tidigare forskning visar att lärares förväntningar påverkar elevers prestationer. LÄS MER