Sökning: "musik förenar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden musik förenar.
1. Att Bygga Ett Hus - En uppsats om konstnärlig metod och musikalisk komposition
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Detta examensarbete handlar om sökandet efter en metod för att skriva känslomässigt baserad musik i professionella kontexter. Författaren tar sig an projektet att tonsätta ett modellhus i kartong för att fördjupa sig i och utveckla sin konstnärliga process. LÄS MER
2. Här flödar kreativiteten? : En kvalitativ studie om kreativitet i högstadiets musikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Musik har i alla tider berört människor, musik antingen förenar människor eller leder till livliga diskussioner kring genrer och lyrikens innehåll. Musik har funnits i den svenska skolan sedan 1842 och har sedan länge en naturlig plats i vårt skolsystem. LÄS MER
3. Fönster mot den allmänkyrkliga traditionen, eller en spegel av samtiden? : En innehållsanalytisk granskning av spontanremisserna till kyrkohandboksförslaget 2016
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Den 23 november 2017 beslutade kyrkomötet att anta en ny kyrkohandbok för Svenska kyrkan. Vägen till beslutet har varit allt annat än rak, samtidigt som den återspeglat ett djupt engagemang, både inom och utanför Svenska kyrkan. LÄS MER
4. "Something to add to the body and shake" : - En studie om människan och musiken i St. Vincent och Grenadinerna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka människors förhållningssätt till musik i landet St. Vincent och Grenadinerna. Studien bygger på fältarbete som genomfördes där under tre veckor i april 2011 och undersöker hur begrepp som musik, musikalitet och ”bra” musik definieras. LÄS MER
5. Skolan i det moderna - En jämförande studie av elevinflytande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Denna studie undersöker valda modernitetsbegrepp, inspirerade av Claes Ericsson, och hur de relaterar till utformningen av och praktiserande av elevinflytande vid två gymnasier med estetiska programmet: inriktning musik. Forskningsfrågan lyder: Hur kan likheter och skillnader i elevinflytande mellan två studerade gymnasieskolor med estetiska programmet:inriktning musik, förstås med hjälp av modernitetsteoretiska begrepp? Studien baseras på kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER