Sökning: "narrativ metod genus"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden narrativ metod genus.
1. Fakta eller fiktion? : en analys av manligt tolkningsföreträde och sanningsanspråk i dokumentären Gängkrigen och kvinnorna.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats används kriminologisk narrativ metod i syfte att undersöka hur gängkriminella kvinnor framställs i media utifrån ett genusvetenskapligt ramverk. Det empiriska materialet som vi använt för analysen är dokumentärserien Gängkrigen och kvinnorna vilken Karwan Faraj är redaktör samt producent av. LÄS MER
2. Tonåringars suicidbeteende relaterat till nätmobbning : En systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Suicid är en global folkhälsofråga och enligt World Health Organization (WHO) dör cirka 703 000 personer till följd av suicid varje år. Statistiken från 2019 klargör att suiciden var dödsorsaken för 1/3 del av alla dödsfall. LÄS MER
3. Tid för jämställdhet : HR-konsulter och chefers upplevelser av jämställdhetsarbete i en mansdominerad organisation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Uppsatsen intresserar sig för jämställdhetsarbete samt hur HR-konsulter och chefer upplever relevans, hinder och möjligheter. Vidare så utgår uppsatsen från en fallstudie inom energibranschen. LÄS MER
4. Omsorgsfull mor, prinsessa och krigare - om Hillsong och identitet(erna) : En studie om digital identitetskonstruktion bland unga kvinnor i Hillsong Church.
Master-uppsats, Högskolan i JönköpingSammanfattning : Denna studie har undersökt hur religiösa genusidentiteter konstrueras på Instagram bland unga kvinnor inom Hillsong Sverige. Syftet med studien har varit att undersöka vilka strategier som unga kvinnor använder i sin identitetskonstruktion på det sociala mediet Instagram samt vilken religiös genusidentitet som konstrueras. LÄS MER
5. Sex och samlevnadsundervisning : Högstadielärares förhållningssätt och köns-och sexualitetsnormers reproduktion och ifrågasättande
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur högstadielärares förhållningssätt till sex och samlevnad i skolan formar deras undervisning samt hur normer för kön och sexualitet reproduceras eller utmanas i, eller i talet om, undervisningen. De teoretiska perspektiv från vilken denna undersökning utgår från är dels ett socialkonstruktivistiskt, queerteoretiskt, genusteoretiskt och ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER