Sökning: "normer värden värderingar i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden normer värden värderingar i skolan.

  1. 6. Värdegrundsuppdraget -Hur värdegrundsuppdraget uppfattas och gestaltas av So-lärare verksamma i de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Petra Eriksson; Elin Sjöqvist; [2020]
    Nyckelord :Värdegrund; mänskliga rättigheter; grundläggande demokratiska värderingar; grundläggande värden; egenvärde;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på värdegrundsuppdraget samt hur det gestaltas i So-undervisningen. Studien är av kvalitativ karaktär och grundas på semistrukturerade intervjuer av fyra lärare verksamma på olika skolor. LÄS MER

  2. 7. TOMMA ORD UTAN VERKLIGHET - En fallstudie av arbetet med mångfald och integration utifrån förskolans läroplan, Göteborg 2017

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Uzma Ahmad; [2017-06-22]
    Nyckelord :Mångfald; Integration; Förskolan; Målsättningar; Kunskap;

    Sammanfattning : Sverige är idag befolkat av människor med olika språkliga, kulturella, etniska eller religiösa tillhörigheter, vilket innebär att antalet barn med utländsk bakgrund både i förskolan och i skolan ökar. Förskolan är en viktig arena för integration och möten mellan olika individer och den kulturella mångfalden inom förskolan bjuder på såväl kulturkrockar som kulturmöten. LÄS MER

  3. 8. Likheter och olikheter: möten i samtida svensk barnlitteratur

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Magnus Jäverling; Emelie Andersson; [2013]
    Nyckelord :Mångkultur; barnlitteratur; bilderböcker; litterat;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att kvalitativt undersöka hur likheter och olikheter mellan svenskfödda och icke-svenskfödda personer skildras och förstärks i ett urval av samtida bilderböcker. Materialet som analyseras bestårav tre titlar vilka utgår från en vardagsrealistisk skildring och i huvudsak riktar sig till barn i förskoleåldern. LÄS MER

  4. 9. Exkluderande processer- i gränslandet mellan system och livsvärld : En specialpedagogisk studie utifrån ett fall av dilemma

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Edsmalm; [2013]
    Nyckelord :förnuft vetande-normer värderingar-diskursernas kamp-pedagoger som subekt-barn som ideal konstruktion-exkludering-skolans praktik och organisation;

    Sammanfattning : Den här c- uppsatsen i specialpedagogik fokuserar på barn som använder ett utagerande beteende i skolan och vad ett sådant beteende kan leda till i form av olika åtgärder. I ett nyligen framlagt slutbetänkande från DEJA, delegationen för jämställdhet (SOU 2010:99), ställs frågan om barns stora representation i specialpedagogiska åtgärder sker på andra premisser än inlärningsmässiga svårigheter. LÄS MER

  5. 10. Svenskhet och annorlundaskap : En analys av kurslitteratur inom en förskollärarutbildning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Frida Björklund; Malin Nilsson; [2009]
    Nyckelord :annorlunda; etnicitet; förskola; invandrare; kultur; kulturell mångfald; lärarutbildning; mångkultur; svenskhet;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om hur kulturförmedling kan förstås via kurslitteratur på en förskollärarutbildning. Syftet har varit att granska kurslitteratur som behandlar området mångkultur. Detta för att undersöka en i förskolans läroplan uttryckt spänning mellan kulturförmedling och öppenhet för pluralism. LÄS MER