Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Om det bara fanns ett GIS-program som var så enkelt” : En studie kring geografilärares relation till geografiska informationssystem i årskurs 7–9

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Lucas Levan Clauson; [2023]
    Nyckelord :Geographic information system GIS ; web-based GIS application; geography education; geography curriculum; implementation of GIS;

    Sammanfattning : Geografi som skolämne är nyanserat och innehållsrikt där specifika metoder och verktyg är väsentliga för inlärning. I och med ett utvecklande digitaliserat samhälle resulterar det till behovet av att lära ut datoriserande verktyg i geografi, däribland Geografiska informationssystem (GIS). LÄS MER

  2. 2. Att lära sig agera : en studie om professionalisering och landskapsarkitekturutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Helena Persson Lannér; [2020]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; yrkesroll; rollskapande; informellt lärande; agerande; förväntningar; professionalitet;

    Sammanfattning : Ämnet för detta arbete är landskapsarkitektstudenters erfarenheter och förväntningar av att lära sig rollen som professionell landskapsarkitekt. Syftet är att skapa förståelse för de externa och interna drivkrafter som påverkar studenters beteende och inlärning samt att belysa uppenbara men bitvis dolda strukturer som ligger till grund för samtida landskapsarkitekturutbildning. LÄS MER

  3. 3. Att ge plats för musikaliskt uttryck - En studie i hur cellolärare på kulturskolan undervisar nybörjare i musikaliskt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Karin Sjönnemo; [2017]
    Nyckelord :Cello; Kreativitet; Musikaliskt uttryck; Nybörjare; Undervisningsmetoder; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Beginners; Creativity; Musical Expression; Teaching Methods; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur cellolärare i kulturskolan arbetar för att utveckla musikaliskt uttryck hos nybörjare i undervisningen, samt vilka faktorer som påverkar dem att lägga vikt vid musikaliskt uttryck för nybörjare. Förhoppningen är att genom studien belysa vikten av diskussion inom musikpedagogik kring musikaliskt uttryck i undervisning av nybörjare. LÄS MER

  4. 4. "We know more than we can say" : Betydelsen av tyst kunskap på ledarnivå för ökat organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Frida Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Kunskapshantering; tyst kunskap; lärande organisation; Peter Senges fem discipliner; Nonaka Takeuchi SECI kunskapsomvandlingsprocess; kodifierad kunskap;

    Sammanfattning : Idag kan inte verksamheter arbeta efter att "göra saker rätt" utan fokuset skiftade i slutet på 80-talet till att istället inriktas på att "göra rätt saker". Anledningen till skiftet var exempelvis på grund av en ökad internationalisering, starkare konkurrens och nya tekniska möjligheter. LÄS MER

  5. 5. Undervisa ord eller undervisas av ord : Om att lära ut och lära in vokabulär i engelska som främmande språk

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Kristina Tengelin; [2012]
    Nyckelord :Vokabulär; språkinlärning; explicit lärande; implicit lärande; incidental learning; språkundervisning;

    Sammanfattning : Ord utgör basen för språk och kommunikation. Utan kunskap i ett språks vokabulär begränsas möjligheterna till framgångsrik kommunikation avsevärt. Emellertid är det en ansträngande syssla och ett mycket tidskrävande arbete att lära sig nya ord. LÄS MER