Sökning: "Musikpedagogik Beginners"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Musikpedagogik Beginners.

  1. 1. Bra vibrationer: Perspektiv på nybörjarundervisning i brass från pedagoger och logopeder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Strömberg; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Instrumentalundervisning; Nybörjare; Brassinstrument; Embouchure; Logopedi; Motorisk inlärning; Educational Science; Music Education; Instrumental teaching; Beginners; Brass instruments; Speech therapy; Motoric learning; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the methods used by brass teachers to instruct tone production and embouchure to young beginners, as well as examine what perspective that could be added to this subject by brass playing speech therapists. Data was collected from two focus groups – one with four experienced brass teachers, and one with two speech therapists with experience from brass playing. LÄS MER

  2. 2. Att ge plats för musikaliskt uttryck - En studie i hur cellolärare på kulturskolan undervisar nybörjare i musikaliskt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Karin Sjönnemo; [2017]
    Nyckelord :Cello; Kreativitet; Musikaliskt uttryck; Nybörjare; Undervisningsmetoder; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Beginners; Creativity; Musical Expression; Teaching Methods; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur cellolärare i kulturskolan arbetar för att utveckla musikaliskt uttryck hos nybörjare i undervisningen, samt vilka faktorer som påverkar dem att lägga vikt vid musikaliskt uttryck för nybörjare. Förhoppningen är att genom studien belysa vikten av diskussion inom musikpedagogik kring musikaliskt uttryck i undervisning av nybörjare. LÄS MER

  3. 3. Rytmikundervisning för nybörjare i musik - en kvalitativ studie av instrumentalpedagogers syn på Rytmikpedagogikens möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Emeli Ek; [2014]
    Nyckelord :kulturskola; puls; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; instrumental teaching; beginners; eurhythmics; learning; rhythm; Swedish municipal music school; Pulse; Music Education; Educational Science; rytm; lärande; nybörjare; instrumentalundervisning; rytmikpedagogik; rytmik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This paper aims to explore instrumental teachers approach to possibilities with the eurhythmics in the education for beginners in music. The reason to this paper is the authors recurring speculations in how eurhythmics is done in Swedish municipal music schools and what role it has there. LÄS MER

  4. 4. Stora pianokliv med enkla jazzmotiv - en studie i att stötta elevers pianistiska och musikaliska utveckling genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kajsa Orreteg; [2014]
    Nyckelord :undervisningsmaterial; pianoundervisning; jazz; nybörjare; Piano; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Educational Science; samspel; Music Education; beginners; piano teaching; teaching materials; interplay; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur elevers pianistiska och musikaliska utveckling kan stöttas genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar. Bakgrunden till studien är en tanke om att kunna spela svängiga och roliga men enkla jazzlåtar med pianoelever redan från nybörjarstadiet, vilket ledde fram till att jag valde att göra egna arrangemang av ett antal jazzstandards för nybörjare i piano, enskilt eller i grupp. LÄS MER

  5. 5. Stolthet och fördom - En studie om blockflöjtens status i dagens kultur- och musikskola

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Annie Lönngren; Sofia Nelson; [2012]
    Nyckelord :musikpedagogik; nybörjarelev; instrumentalundervisning; parents; border factors; the municipal music school; music teacher; music education; beginner student; recorder; instrumental teaching; musik- och kulturskola; ramfaktorer; musiklärare; föräldrar; blockflöjt; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka blockflöjtens status i dagens musik- och kulturskola, sett ur nybörjarelevers och blockflöjtpedagogers perspektiv. Studien består av två separata undersökningar; studie 1 som fokuserar på nybörjarelevers attityder till blockflöjten som instrument och studie 2 som undersöker hur blockflöjtspedagoger beskriver ramar för sitt arbete. LÄS MER