Sökning: "nybörjarelev"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet nybörjarelev.

  1. 1. Från ambitioner till pianoteknik : Pianolärarnas ambitioner i arbetet med handställning och spelteknink i Sverige och Armenien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tsovinar Gabrielyan; [2023]
    Nyckelord :Pianoteknik; handledspositionering; pianoundervisning; metodik; skolsystem; ambitioner; speltekniska övningar; nybörjarelev; pianolärarnas ambitioner;

    Sammanfattning : Pianoundervisningen i kultur- och musikskolan formas i hög grad av pianolärarna. Syftet med föreliggande studie är att bidra med mer kunskap i skillnaden mellan två kultur- och musikskolsystem genom att jämföra pianolärarnas beskrivning av handställning och spelteknik i arbetet med nybörjarelever. LÄS MER

  2. 2. Stolthet och fördom - En studie om blockflöjtens status i dagens kultur- och musikskola

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Annie Lönngren; Sofia Nelson; [2012]
    Nyckelord :musikpedagogik; nybörjarelev; instrumentalundervisning; parents; border factors; the municipal music school; music teacher; music education; beginner student; recorder; instrumental teaching; musik- och kulturskola; ramfaktorer; musiklärare; föräldrar; blockflöjt; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka blockflöjtens status i dagens musik- och kulturskola, sett ur nybörjarelevers och blockflöjtpedagogers perspektiv. Studien består av två separata undersökningar; studie 1 som fokuserar på nybörjarelevers attityder till blockflöjten som instrument och studie 2 som undersöker hur blockflöjtspedagoger beskriver ramar för sitt arbete. LÄS MER

  3. 3. Vad sätter man i handen på en nybörjare? - Om hur pianolärarens val av läromedel kan påverka elevernas lärande.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mikael Hylén; [2006]
    Nyckelord :Nybörjarundervisning; Pianoundervisning; Arbetssätt; Läromedelsanalys; Kunskapsutveckling; Novice teaching; Piano classes; Method of teaching; Analyses of teaching material; Learning process.; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study has been conducted in order to try to clarify how one as a piano teacher, by the choice of teaching material and method of teaching, can influence the process of learning. The study deals with novice teaching and more specifically first semester teaching. LÄS MER