Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Med Andra Ord : En studie om morfologisk kunskaps samband med avkodning och ordförståelse hos elever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Elin Andersson; Anna Vestin; [2022]
    Nyckelord :Läsförmåga; morfologi; gymnasieelever; kvantitativ metod; kartläggning;

    Sammanfattning : The aim of this quantitative study was to examine if there is a correlation between morphological knowledge and decoding and between morphological knowledge and word knowledge among high school students. In order to examine the correlation between these variables, we recruited participants from two high schools in two parts of Sweden. LÄS MER

  2. 2. Med språkstörning på Gymnasiet : Elevers uppfattningar av sin skolsituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofia Ramström; [2018]
    Nyckelord :Language Disorder; Support; Difficulties; Technical Aids; Språkstörning; Gymnasiet; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Forskning visar på att det är svårt för elever med språkstörning att ta till sig undervisningen i skolan. Deras svårigheter kan te sig på olika sätt, men det är vanligt med svårigheter kring att tänka språkligt, läsa och skriva. Behovet av stöd är stort och skolan är skyldig att anpassa undervisningen efter elevernas och behov. LÄS MER

  3. 3. Denna teori uppfattar Ulla som alltför enkel. Akademiska ord för gymnasieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Bo Hellgren; [2017-06-20]
    Nyckelord :akademiska ord; ordförråd; ordförståelse; andraspråk;

    Sammanfattning : Gymnasieelever med svenska som andraspråk möter i sin skolvardag ett alltmer abstraherande och akademiskt språk. Det syns till exempel i hur ett mer komplext innehåll i det centrala innehållet i SVA-kurserna ställs mot ett språkkriterium som framhåller att elevernas språk inte skall begränsa dem. LÄS MER

  4. 4. Ordens betydelse i religionskunskapens ämnesspråk – Analys av vokabulär i gymnasiets lärobokstexter och styrdokument i religionskunskap utifrån frekvens och läsbarhet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristina Frid; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Målet med uppsatsen är att undersöka vilka ord som är vanliga i religionskunskapens ämnesspråk i undervisningen på gymnasiet genom att analysera de två främsta texterna som innehåller ämnesspråk - lärobokstexter och styrdokumenttexter. Detta är en del av den språkliga kartläggning som Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt menar är viktig att lärare gör innan de kan arbeta med språkstöttning inom sina ämnen. LÄS MER

  5. 5. Att förstå ett ord : En studie om ett ordförståelsetest i årskurs 9 - uppnår eleverna förväntade resultat?

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lina Edin; [2016]
    Nyckelord :ordförståelse; svenska som modersmål; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Genom att undersöka DLS-ordförståelsetest i skolår 9 är syftet med denna uppsats att se om elevernas resultat uppnår det förväntade staninevärdet för årskursen. DLS-ordförståelsetest används för att screena elever och se hur klassen/gruppen ligger till. LÄS MER