Sökning: "playability usability"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden playability usability.

  1. 1. Analyzing player experience of multi-platform games : A case study of a single-player game

    Master-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Klint; [2022]
    Nyckelord :game development; multi-platform; cross-platform; user experience UX ; player experience PX ;

    Sammanfattning : The player experience (PX) of games can be inspected in various ways to help developers understand the essential ingredients for a successful and engaging game design. Users are even able to experience games on a variety of different gaming platforms, which presents more ways of interaction compared to games that are restricted to only a single gaming platform. LÄS MER

  2. 2. Där spelbarhet möter mörk design : Måste befintlig spelbarhetsheuristik revideras?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jesper Holm Englund; Platon Woxler; [2019]
    Nyckelord :dark design; dark patterns; UX; användbarhet;

    Sammanfattning : Att göra en användarupplevelse smidig och smärtfri är något som ofta eftersträvas när tillverkare av mjukvara jobbar med design och en produkt som uppnår detta sägs ha en hög användbarhet. Inom spel används på ett liknande sätt begreppet spelbarhet istället, som ett mått på ett spels kvalitet. LÄS MER

  3. 3. Shared Augmented Reality : Developing a Multiplayer AR Mobile Game to Study Playability

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Emil Sundström; [2019]
    Nyckelord :Augmented Reality; AR; Usability; Playability; Testing; Evaluating; Game; Multiplayer;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate if the Pervasive GameFlow Model is suitable for evaluating Player Experience in Augmented Reality games. The work has described a definition of Augmented Reality, how it generally operates and reviewed common challenges when developing Augmented Reality applications. LÄS MER

  4. 4. Tystnad talar : En utvärdering av ”think aloud” i spelbarhetstestning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Aron Ahlbäck; [2016]
    Nyckelord :playability usability; immersion; game development; level design;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker huruvida "think aloud"-tekniken som den används i användbarhetstestning är lämplig i samband med spelbarhetstestning samt hur uppmaningar att tänka högt påverkar en speltestares immersion i spelupplevelsen. Forskningsområdet valdes främst då tekniken think aloud rekommenderas till spelbarhetstestning från många håll utan vetenskaplig motivering. LÄS MER

  5. 5. Likriktat = Lekriktat? : en studie av lekplatser och lekredskap, deras lekvärden och utvecklingsmöjligheter ur ett landskapsarkitektperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Susanne Enbom; [2012]
    Nyckelord :barn; design; landskap; lek; lekplats; lekredskap; utelek;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar utseendet och användningsfrekvensen hos lekplatser och lekredskap. Skarp kritik riktas mot deras potential att gynna olika former av lek och det argumenteras för huruvida de faktiskt används. LÄS MER