Sökning: "problem med språket"
Visar resultat 21 - 25 av 404 uppsatser innehållade orden problem med språket.
21. Keeping tabs on GPT-SWE : Classifying toxic output from generative language models for Swedish text generation
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Disclaimer: This paper contains content that can be perceived as offensive or upsetting. Considerable progress has been made in Artificial intelligence (AI) and Natural language processing (NLP) in the last years. LÄS MER
22. Machine learning and Neural networks in Fake news detection : A mapping study
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Fake news, or information disorder, is a societal problem that could be partially remedied by automatic detection tools. While still a young research field many such tools have been proposed in academic writing. LÄS MER
23. Språkets påverkan på andraspråkselevers provtagande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar språkliga svårigheter med matematiken, specifikt för elever med andraspråk, vid provtagande. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur forskning belyser språkets påverkan på andraspråkselevers provtagande i matematik på grundskolenivå. LÄS MER
24. Att avkoda text : En intervjustudie om hur 4–6 lärare tolkar begreppet avkodning och vilka strategier de anser sig använda när de undervisar i avkodning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Många elever saknar en god avkodningsförmåga när de börjar i årkurs fyra och klarar därför inte att läsa med god hastighet. Syftet med denna studie är att undersöka en utvald grupp på fem lärare och en specialpedagogs uppfattningar om begreppet avkodning av text och hur dessa deltagare anser att elever kan utveckla sin avkodningsförmåga. LÄS MER
25. Hjärnplasticitet och inlärning av spanska på gymnasiet : Hur kan man använda neurovetenskap i pedagogiken för moderna språk?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Spanska är idag det mest lästa av de valbara språken i den svenska skolan, men liksom de andra moderna språken lider spanskaämnet av problem med avhopp och motivation. Eleverna uppfattar språken som svåra, och inte så användbara. LÄS MER