Sökning: "samhällsrelevans"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet samhällsrelevans.

  1. 1. ”För vem planerar du din undervisning”? En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare om deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med inkluderande undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Sohlström; Ida Kvernsjöli; [2023-02-14]
    Nyckelord :förskolelärare; erfarenheter; upplevelser; inkluderande undervisning; främjande; hindrande;

    Sammanfattning : Inkludering har varit ett hett diskussionsämne i samhällsdebatten de senaste åren kring vad inkludering egentligen är och Skolinspektionens granskning (2018) visar att undervisningen i förskolans kontext är flertydig. Undervisningen är också problematisk och ett utvecklingsområde i dagens förskola. LÄS MER

  2. 2. Resiliens och hållbarhet inom svenskklimatanpassningsarbete : En fallstudie av Huddinge- och Norrköpings kommuns arbete medklimatanpassning

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :John Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Klimatanpassning; hållbarhet; resiliens; mångfunktionalitet; klimatförändringar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Klimatförändringar är något som har konstaterats och arbete för att minskapåverkan på klimatet är en nödvändighet för samhällen. Arbete med klimatförändringarbenämns generellt sett som hållbar utveckling, som syftar till att försöka att skapa en balans mellan sociala-, ekonomiska- och ekologiska dimensioner för att inte hindra framtida generationers möjlighet till utveckling. LÄS MER

  3. 3. Bilddidaktiska förutsättningar och förhållningssätt : Diskursanalytisk studie om bildämnets förankring i samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lotten Wirén; [2023]
    Nyckelord :Bild; kunskap; undervisningspraktik samhällsrelevans och diskursanalys;

    Sammanfattning : The aim of this study was to create further understanding of what conditions are offered for the development of the visual art subject and its relevance to society by reviewing and describing two visual arts teachers approach to their assignment, how students relate to the subject and what other conditions effect the visual art subject. The theoretical framework is based on a knowledge-theoretical and socio-cultural perspective as well as curriculum theory. LÄS MER

  4. 4. Bilden av bilden : En diskursanalys av hur bildämnets samhällsrelevans motiveras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Roberth Breséus; [2022]
    Nyckelord :Bild; Bild och form; Bildämnet; Diskursanalys; Kritisk diskursanalys; Estetiska ämnen; Samhällsrelevans;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to describe how the art subject´s societal relevance is motivated. The questions asked were: How is the art subject's societal relevance in school policy, state's public investigations and public art subject debate motivated? And how is the future development of the art subject described therein? The method used was based on Faircloughs critical discourse analysis and studied text extracts from publicly accessible publications. LÄS MER

  5. 5. Chefsrekrytering i offentlig respektive privat sektor : En kvalitativ studie om sociala nätverks betydelse i en chefsrekryterings-process

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Marina Bulatovic Ivkovic; [2022]
    Nyckelord :chefsrekryterings-process; sociala nätverk; socialt kapital; kompetensbaserad personalstrategi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka huruvida sociala nätverk har betydelse i en chefsrekryterings-process såväl i offentlig som privat sektor. Författaren i studien ville närmare undersöka vilka metoder som HR tillämpar i en chefsrekryteringsprocess för att skapa en förståelse kring det sociala nätverkets betydelse. LÄS MER