Sökning: "skillnader i media"

Visar resultat 1 - 5 av 788 uppsatser innehållade orden skillnader i media.

  1. 1. Nyhetsmedias framställning av brott: effekter på attribuering av ansvar och straff till förövare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ella Bryngelsson; Isabelle Löfqvist; [2024-02-07]
    Nyckelord :crime; news media; attribution; responsibility; sentencing; straff; brott. nyhetsmedia; attribuering; förövare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida nyhetsrapportering påverkar attribuering av ansvar till förövare samt om detta har ett samband med hur långt straff personer anser vara rimligt för ett brott. Detta testades genom en experimentell enkät, med priming och framing av nyhetsartiklar på 266 deltagare. LÄS MER

  2. 2. Den uppkopplade generationen : -En kvantitativ studie på ensamhet bland 18-35 åringar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofréus; Arvid Nilsson Landing; [2024]
    Nyckelord :Loneliness; Social media; Young adults; Ontological security; Gender; Gender socialization; Ensamhet; Sociala medier; Unga vuxna; Ontologisk trygghet; Kön; Genus; Könssocialisation;

    Sammanfattning : Levels of loneliness are high in young adults, meanwhile they are the most connected generations ever through social media. Potential links between loneliness and the increased use of social media is of sociological interest to study. LÄS MER

  3. 3. Från mål till handling : En kvalitativ studie av svenska industriföretags arbete med SBT

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alice Bevegård; Jack Herte; [2024]
    Nyckelord :Science Based Targets SBT ; Organisationsförändring; Industrisektorn; Klimatomställning;

    Sammanfattning : I samband med ökade förväntningar på hållbart företagande har fler företag valt att fastställa hållbarhetsmål som överensstämmer med vetenskapliga riktlinjer. Detta gäller inte minst inom industrisektorn, vars stora klimatavtryck har väckt debatt i media. LÄS MER

  4. 4. Nu har han skitit i det blå skåpet! : En kvalitativ diskursanalys av svenska nyhetsmediers bidragande till cancel culture

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Lundholm; Kajsa Petersson Miedzik; [2024]
    Nyckelord :Cancel Culture; Swedish news outlets; Journalism; Critical Discourse Analysis CDA ; Paolo Roberto; Cancel culture; Svenska nyhetsmedier; Journalistik; Nyhetsrapportering; Kritisk diskursanalys CDA ; Paolo Roberto;

    Sammanfattning : I samband med den befintliga medieutvecklingen har fenomenet cancel culture ökat i aktualitet. Det växte fram på sociala medier men sker idag både inom digitala och traditionella medier. Ett uppmärksammat svenskt fall av cancel culture skedde våren 2020 då Paolo Roberto genomförde köp av sexuella tjänster. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER