Sökning: "Paolo Roberto"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Paolo Roberto.

  1. 1. Nu har han skitit i det blå skåpet! : En kvalitativ diskursanalys av svenska nyhetsmediers bidragande till cancel culture

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Lundholm; Kajsa Petersson Miedzik; [2024]
    Nyckelord :Cancel Culture; Swedish news outlets; Journalism; Critical Discourse Analysis CDA ; Paolo Roberto; Cancel culture; Svenska nyhetsmedier; Journalistik; Nyhetsrapportering; Kritisk diskursanalys CDA ; Paolo Roberto;

    Sammanfattning : I samband med den befintliga medieutvecklingen har fenomenet cancel culture ökat i aktualitet. Det växte fram på sociala medier men sker idag både inom digitala och traditionella medier. Ett uppmärksammat svenskt fall av cancel culture skedde våren 2020 då Paolo Roberto genomförde köp av sexuella tjänster. LÄS MER

  2. 2. Kvällstidningarnas gestaltning av kändisskandaler ur ett genusperspektiv : En jämförande kvantitativ  studie om hur Margaux Dietz och Paolo Roberto framställs i samband med deras skandaler

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Märta Pagels; Ebba Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Quantitative content analysis; scandal; celebrity scandal; scandal journalism; media profiles; Margaux Dietz; Paolo Roberto; framing theory; gender; Aftonbladet; Expressen; media logic;

    Sammanfattning : This study has examined how the celebrities Paolo Roberto and Margaux Dietz were portrayed in the Swedish newspapers Aftonbladet and Expressen in connection with their scandals in 2020 and 2022. The purpose of the study is to investigate whether there are gender stereotypes in the way Roberto and Dietz are portrayed in newspapers, and to see what similarities and differences can be observed in the representation of the celebrities in text and image. LÄS MER

  3. 3. For Better or for Worse? - A qualitative study of the connection between a sole proprietor and its respective brand.

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Julia Lind; Alma Stridh; [2022]
    Nyckelord :Sole proprietor; Brands; Brand equity; Credibility;

    Sammanfattning : The emergence of influencers establishing their own brand has become a common phenomenon today as a result of the benefits that brands can leverage through influencer credibility. This study aims to investigate the connection between the sole proprietor and its respective brand during the time of a scandal caused by one of the parties. LÄS MER

  4. 4. Den avskedade torsken Paolo Roberto : En kvalitativ studie om hur svensk kvällspress ramade in fallet när Paolo Roberto blev gripen för sexköp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Fanny Hult; Ida Carlwe; [2022]
    Nyckelord :Sexköparen; Paolo Roberto; den prostituerade; prostitution; skandal; svensk kvällspress; inramningsanalys;

    Sammanfattning : On the 14th of may 2020, the Swedish TV- personality and entrepreneur Paolo Roberto was captured by the police when he bought sex from a prostitute. The next day he went out on television and apologized to the people and described himself as a victim by blaming the purchase of sex on his self-harming behavior. LÄS MER

  5. 5. "Jag är helt enkelt en parasit som ska utrotas!" : En retorisk analys av Paolo Robertos kriskommunikation efter Insats torsk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Löfstedt; Maja Windell; [2022]
    Nyckelord :crisis communication; image repair theory; rhetoric; qualitative text analysis; Paolo Roberto; crisis of confidence; social media; sex scandal; kriskommunikation; image repair theory; retorik; kvalitativ textanalys; Paolo Roberto; förtroendekris; sociala medier; sexskandal;

    Sammanfattning : Studien “Jag är helt enkelt en parasit som ska utrotas!” ämnar analysera TV-profilen och entreprenören Paolo Robertos kriskommunikation i samband med den förtroendekris som uppstod när han greps för sexköp i polisoperationen Insats torsk våren 2020. Syftet med studien är att undersöka hur en offentlig svensk person hanterar och kommunicerar en kris som drabbar det personliga varumärket och personens image. LÄS MER