Sökning: "skriftliga prov nationella"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden skriftliga prov nationella.

  1. 1. Sagan om de nationella proven: en berättelse ur lärarnas perspektiv : En studie om lärares tankar om och inställningar till hur deras undervisning kan påverkas av det skriftliga nationella provet i svenska på högstadiet och i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Larsson; Lisa van Ginhoven; [2024]
    Nyckelord :Nationella prov; washback; lärares autonomi; planering; bedömning; texttyper; central rättning;

    Sammanfattning : De nationella proven som fenomen har på olika sätt och utifrån olika ämnesområden undersökts och utretts i stor utsträckning genom åren. Detsamma kan dock inte sägas när det kommer till lärares yrkesutövning relaterad till de nationella proven, vilket är ett tidigare tämligen icke beforskat område. LÄS MER

  2. 2. En läromedelsanalys om tankesätt och strategier relevanta för räknesättet subtraktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joel Bergstrand; Hanna Johansson; [2023-09-20]
    Nyckelord :Svenska läromedel; subtraktion; subtraktionsstrategier; tankesätt och kognitiv förmåga;

    Sammanfattning : I Sverige utförs Nationella Prov i årskurs tre och resultaten från dessa visar att elever har större svårigheter med Delprov F, som testar elevernas kunskaper i skriftliga räknemetoder, i jämförelse med andra delprov. Även räknesättet subtraktion visar sig vara ett svårare räknesätt för elever i svensk skola. LÄS MER

  3. 3. Effekter av lärardemonstrationer och experiment i NO- undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Stefan Zuher; [2023]
    Nyckelord :Lärardemonstration; Experiment; Diskussionsfrågor; Visuella representationer; Påverkansfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa och exemplifiera hur NO-undervisningen kan bli mer elevcentrerad utan att tappa kunskapsinnehåll. Syftet har specificerats genom forskningsfrågan: Hur påverkar genomtänkta lärardemonstrationer i NO-undervisningen elevernas provresultat?   Undersökningsgruppen består av sex klasser i grundskolans högstadium. LÄS MER

  4. 4. Syntax i skriften : En jämförande studie av syntaktiska skillnader mellan skriftliga nationella prov i svenska och svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Marika Mäntymäki; [2021]
    Nyckelord :fundament; nominalfraser; bisatser; nationella prov; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Den här undersökningen analyserar syntaktista skillnader mellan elevtexter i ämnen svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9. Syftet med studien är att undersöka om det finns skillnader mellan elevtexter i de olika ämnena gällande fundamentsvariation, bisatser och nominalfraser. LÄS MER

  5. 5. Tekniklärarnas tolkning av kunskapskraven : Tekniklärarnas uppfattning kring bedömning och kunskapskraven i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dariush Ghaderi; [2021]
    Nyckelord :knowledge requirements; interpretation; curriculum; general advice; technology teacher; high school; assessment; grading specific words; Kunskapskraven; allmänna råd; tekniklärare; högstadiet; tolkning; bedömning; betygsättning; värdeord;

    Sammanfattning : Skolverkets kunskapskrav finns det vissa kravnivåer för att nå ett visst betygssteg i ämnet teknik.Olika skolor låter elever arbeta med olika teknikprojekt och det är utifrån dessa projekt som läraren bedömer sina elever. I de nuvarande kunskapskraven för teknikämnet används olika värdeord för att gradera betygsstegen. LÄS MER