Sökning: "social impact technology"

Visar resultat 1 - 5 av 1010 uppsatser innehållade orden social impact technology.

  1. 1. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER

  2. 2. Att ständigt vara tillgänglig - En kvalitativ intervjustudie om ungas uppfattning kring hur användandet av mobiler påverkar relationerna i en familj

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Isabell Kristensson; Nora Thudén; [2024]
    Nyckelord :mobilephone use; communication; family relationships; adolescent; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mobile devices have expanded and increased flexibility in communication, but at the same time, they can disrupt presence and create distance and isolation between people. With the help of a qualitative interview study, the purpose of this study is to examine how mobile devices can impact communication and relationships within a family in various ways, based on the perspectives and experiences of young individuals. LÄS MER

  3. 3. Peak Load Shaving Strategies of an Office Building : A Case Study at AirSon

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Azin Farzam; [2024]
    Nyckelord :Shifting Peak Load; Electricity Reduction; Measuring Peak Load; Electricity Efficiency; Building Management System; Electricity Consumption.;

    Sammanfattning : Introduction: The global demand for renewable energy is expected to grow annually due to rising electricity consumption and economic and regulatory incentives. Efficient consumption and management of electricity consumption can support this trend (shifting from fossil resources to renewable resources) and benefit companies economically by reducing peak loads, reducing subscription costs, and protecting companies' power systems and networks. LÄS MER

  4. 4. Den sociala folkbibliotekarien : en kvalitativ studie om folkbibliotekariers yrkesidentitet i en digital värld

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Simon Lund; Joel Niklasson; [2024]
    Nyckelord :Yrkesidentitet; digitaliseringen; digital teknik; folkbibliotekarier; social kontext; sociala praktiker;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain a deeper understanding of how the professional identity of public librarians is created and shaped in connection with the digitization of society. The data collection method used, has been semi-structured interviews where five Swedish public librarians were asked questions regarding their experiences and perceptions of the increasingly digital nature of the public librarian profession, and how it has come to affect their work. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER