Sökning: "social kognitiv teori"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden social kognitiv teori.

  1. 11. Med öppet hjärta och nyfiket sinne : Upplevd förändring till följd av mindfulnessbaserade grupprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lisa Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Mindfulness-based stress reduction; Mindfulness-based cognitive therapy; MBSR; MBKT; Qualitative thematic analysis; Mindfulnessbaserad stressreduktion; Mindfulnessbaserad kognitiv terapi; MBSR; MBKT; Kvalitativ tematisk analys;

    Sammanfattning : Mindfulnessbaserad stressreduktion och mindfulnessbaserad kognitiv terapi är två program som har god evidens vid ett flertal psykiska och fysiska tillstånd. Den övervägande delen av tidigare forskning är dock kvantitativ. LÄS MER

  2. 12. Ungdomars perspektiv på landsbygd och lantbruk : en studie bland gymnasieelever i Sala kommun

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Tilda Magnusson; [2020]
    Nyckelord :kognitiv karta; livsstil; landsbygd; lantbruk; mentimeter; ungdomar;

    Sammanfattning : Framtida generationers uppfattning av landsbygden som plats att bo och arbeta på har en stor betydelse i debatten om framtidens livsmedelsproduktion, men också för Sveriges landsbygder. Kommande generationer måste ha ett intresse av att bo och arbeta på landsbygden om hela Sverige ska leva. LÄS MER

  3. 13. När berättelsen byts - En kvalitativ studie om hur aktiva inom Socialdemokraterna hanterade omläggningen av flyktingpolitiken 2015

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Carl-Johan Friman; [2020]
    Nyckelord :Socialdemokraterna; flyktingsituationen 2015; partikultur; lojalitet; Festinger; kognitiv dissonans; kognitiva element; dissonansreduktion; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Under flyktingsituationen 2015 genomförde Socialdemokraterna i regeringsställning en hastig omläggning från en generös till en restriktiv flyktingpolitik. Omläggningen i denna värdeladdade fråga skapade debatt inom partiet men etablerades likafullt som partiets nya hållning. LÄS MER

  4. 14. Unga konsumenters attityder till marknadsföring genom TikTok : En kvantitativ studie kring attityder till marknadsföring genom TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Ossian Hempel; Anton Johnsson; Dante Nordling; [2020]
    Nyckelord :TikTok; attitude; cognitive; affective; behavioral; awareness; knowledge; liking; preference; purchase intention; Generation Z; word-of-mouth; content marketing; TikTok; attityd; kognitiv; affektiv; beteende; medvetenhet; kännedom; omtyckthet; preferens; köpavsikt; Generation Z; word-of-mouth; content marketing;

    Sammanfattning : Inledning: I inledningen redogörs för hur digitala sociala nätverk har växt fram och tagit en allt större plats i konsumenters vardag vilket har gjort dem till utmärkta marknadsföringskanaler. Därefter förklaras det nyaste stjärnskottet bland sociala medier, TikTok, och dess potentiella roll inom marknadsföring. LÄS MER

  5. 15. Cognitions, Conflicts & Consumption : Work CSR congruence and employees’ cognitions and rationalization in the fair fashion industry

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Fransson; Ina Müller; [2020]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Cognitive Dissonance; Fair Fashion; Corporate Social Responsibility; Kognitive Dissonanztheorie; Nachhaltige Mode; Corporate Social Responsibility; Kognitiv Dissonans; Rättvist Mode;

    Sammanfattning : Background: The world faces a consumption crisis. The fashion industry in particular is a branch in which excessive consumption patterns are present. Consumers have intentions to consume products that are more sustainable but often do not purchase accordingly; this is commonly called the CSR-consumer paradox. LÄS MER