Sökning: "språk familjer"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden språk familjer.

  1. 1. När vi inte talar samma språk : En kvalitativ intervjustudie om upplevelser av det professionella mötet mellan familjebehandlare och familjer av utländsk bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Tina Lundblad; Elin Qvick; [2023]
    Nyckelord :Family treatment; Intercultural social work; Cultural competence; Alliance; Culturalism; Familjebehandling; Interkulturell socialt arbete; Kulturkompetens; Allians; Kulturalism;

    Sammanfattning : Att arbeta som familjebehandlare inom individ- och familjeomsorgen innebär att dagligen möta familjer som bär sin unika historia, sitt kulturella ursprung och livserfarenheter. När familjebehandlare och familj inte talar samma språk kompliceras mötet och utmaningar kan uppstå. LÄS MER

  2. 2. Att möta familjer med språkbarriärer inom barnhälsovården : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Roshna Fatah; Asma Mettichi; [2023]
    Nyckelord :Språkbarriärer; litteraturöversikt; distriktsköterska; barnhälsovård; familjer; kulturella skillnader; utmaningar.;

    Sammanfattning : I Sverige är barnhälsovården en del av hälso-och sjukvården med syfte att främja och stärka barnet- och familjens möjligheter till bättre hälsa. Eftersom befolkningen i hela landet blir alltmer mångfaldig som ett resultat av fortsatt invandring, kommer distriktssköterskan inom barnhälsovården att bemöta olika konstellationer av familjer med olika kulturella bakgrunder. LÄS MER

  3. 3. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Jenny Sandström; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråkiga barn; barn; kultur; rättigheter; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER

  4. 4. En litteraturstudie om språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskap på högstadie- och gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Strid; Emma Sjödahl; [2022]
    Nyckelord :Language development; content based instruction; language approach; STEM; science education; biology; high school; secondary school; upper secondary school; språk- och kunskapsutveckling; språkutveckling; undervisning; naturvetenskap; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att bidra till den kunskap som finns för hur skolan kan utforma en undervisning i de naturvetenskapliga ämnena som integrerar språk i ämnesundervisning på högstadie- och gymnasienivå. Internationell forskning har analyserats tematiskt varpå tre teman framkommit: 1) Vikten av en språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskapliga ämnen, 2) Språk- och kunskapsutvecklande undervisningsstrategier och metoder, och 3) Naturvetenskapslärares attityder till språk- och kunskapsutvecklande undervisning, och dess inverkan på förutsättningarna för lärande. LÄS MER

  5. 5. ”Varför ska jag lära mig arabiska? Jag bor ju i Sverige.” -En studie av språkval i två arabiska familjer.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marie Josefsson; [2021-08-16]
    Nyckelord :språkval; arvspråk; modersmål; hemspråk; arabiska; språkbyte; språkbevarande; språkpolicy i familjen;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöktes hur ungdomar och föräldrar i två arabiska familjer i Sverige ser på sin relation till språken i sin vardag över tid samt vilka faktorer som påverkat deras språkval. I fokus ligger deltagarnas upplevelser relaterade till arabiska språket, men även betydelsen av andra språk lyfts i olika sammanhang. LÄS MER