Sökning: "studie förskola umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 165 uppsatser innehållade orden studie förskola umeå.

  1. 1. ”DET HAR JAG REDAN LÄRT MIG NÄR JAG VAR LITEN” : Förskolebarns perspektiv på lek och på lärande i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Wilma Byström; Martine Vikberg; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; rollek; sociokulturellt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur barn i förskolan resonerar om lek och ifall de uppfattar ett lärande i lek. Studien grundar sig i kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med barn i förskolan som informanter. LÄS MER

  2. 2. Att möta en ny värld: : En kvalitativ studie om introduktion i förskolan urvårdnadshavares och förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Bask; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; Introduktion; Kommunikation; Samarbete; Trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om erfarenheter och upplevelser bland förskollärare och vårdnadshavare vad avser barns introduktion i förskolan. Studiens frågeställningar var vilka framgångsfaktorer och utmaningar som kan identifieras i introduktionen och vilka likheter och skillnader som finns mellan förskollärare och vårdnadshavares upplevelser av den. LÄS MER

  3. 3. FÖRSKOLLÄRARES SPRÅKSTÖTTANDE ARBETE MED BARNSMODERSMÅL : Kompetensbrist och avsaknad av adekvataverktyg - utmaningar i en mångkulturellförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elzbieta Dziwniel; Tove Norén; [2023]
    Nyckelord :förskola; modersmål; flerspråkighet; språkutveckling; interkulturalitet;

    Sammanfattning : I förskolans styrdokument framgår det att barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Trots detta upplever många förskollärare en osäkerhet kring hur läroplansmålet ska realiseras i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. ”JAG VET INTE OM VI HAR NÅGOT SYFTE FAKTISKT, UTAN MAN GÅR UT” : En kvalitativ studie om förskolans uteverksamhet och dess påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Ekman; Elin Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Utevistelse; Uteverksamhet; Undervisning; Påverkansfaktorer; Skolorganisatoriska modellen;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar belysa förskollärares syn på utevistelsen och hur de upplever förutsättningarna att bedriva undervisning utomhus. Studien syftar till att öka kunskapen om arbetet med, samt vilka faktorer som påverkar, spontan såväl som planerad undervisning utomhus i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. SLUTA BLUNDA : ”Rasism i förskolan: Vad kännetecknar den och hur kan den motarbetas?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Andersson; Sandra Cury; [2023]
    Nyckelord :Rasism; diskriminering; etnisk tillhörighet och den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta examensarbete är att få ökad kunskap om hur pedagoger uppfattar och arbetar mot rasism i förskolan. För att få underlag till detta så har vi genomfört en kvalitativ studie där åtta pedagoger med olika bakgrund, kön, yrkeslivserfarenhet och ursprung intervjuats. LÄS MER