Sökning: "studiehandledning på modersmål"

Visar resultat 21 - 25 av 81 uppsatser innehållade orden studiehandledning på modersmål.

  1. 21. Språkutveckling : En studie som inriktar sig på svårigheter som påverkar och faktorer som främjar andraspråkselevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tove Persson; Jenny Hegen; [2020]
    Nyckelord :Andraspråkselever; läsutveckling; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Språket är den största faktor för framgångsrik kommunikation. Utan språket är det svårt i interaktion med andra människor. Främst för de andraspråkselever som kommer till Sverige utan något svenskt ordförråd alls. Helt oförstådda och vilsna. LÄS MER

  2. 22. Nyanlända elevers språkutveckling : - En studie om lärares uppfattning av nyanländas möjligheter till språkutveckling på svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Larsson; [2020]
    Nyckelord :studiehandledning; modersmål; flerspråkighet; nyanländ; språkutveckling; kartläggning; numeracitet; literacitet; visuellt stöd;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på våra nyanlända elever som direkt placeras i en ordinarie klass utan att ha fått möjligheten att gå i förberedelseklass. De flesta elever som inte har någon längre skolbakgrund placeras ofta direkt i en vanlig klass utan att ha några kunskaper i svenska språket och ibland utan studiehandledning på modersmålet. LÄS MER

  3. 23. Högstadielärares upplevelser av studiehandledning på modersmål

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mikaela Kihlström; Lina Ebenfelt; [2020]
    Nyckelord :Direktplacering; förberedelseklass; nyanlända elever; studiehandledare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en förståelse för hur högstadielärare upplever att studiehandledning på modersmål bidrar till att nyanlända elever når kunskapsmålen i deras skolämnen. Studien avsåg att besvara två forskningsfrågor: Vilka möjligheter respektive svårigheter upplever högstadielärare vad avser studiehandledning på modersmålet? Hur upplever högstadielärare att denna studiehandledning bör bedrivas samt utvecklas för att främja nyanlända elevers kunskapsutveckling? Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med nio högstadielärare i två kommuner. LÄS MER

  4. 24. Studiehandledning på modersmålet : Ett sätt för att främja flerspråkiga elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Siham Al Issa; Roula Youssef; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: Flerspråkiga elever; Studiehandledning på modersmål; studiehandledare; samarbete; självkänsla; språk-och kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Abstract Denna studie belyser på studiehandledningens på modersmålet roll som ges till flerspråkigaelever som inte uppfyller skolkrav på samma nivå som svensktalande elever. Anledningen tilldetta är att elever med utländsk bakgrund inte kan det svenska språket. Detta kan på siktkomma att påverka deras akademiska studier och prestationer. LÄS MER

  5. 25. Nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan : Några lärares beskrivningar av sina villkor för att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Jensen; Eva Nygård; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; newly arrived students; literacy; mother tongue; Swedish as a second language; mapping; the national program; the special needs upper secondary school; Intellektuell funktionsnedsättning; nyanlända elever; litteracitet; modersmål; svenska som andraspråk; kartläggning; nationellt program; gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur några lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk beskriver sina villkor i arbetet med att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan. Utifrån syftet formulerades två frågeställningar: Vilka verktyg, metoder, material och strategier använder sig lärarna av för att utveckla nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan? och Hur beskriver lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk i gymnasiesärskolan sina möjligheter att utveckla nyanlända elevers litteracitet? En kvalitativ ansats användes där halvstrukturerade intervjuer genomfördes med tio lärare i gymnasiesärskolan. LÄS MER