Sökning: "sustaina-bility"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet sustaina-bility.
1. Grafdatabaser en komparativ analys
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : I dagens samhälle är energieffektivisering en viktig parameter när man pratar om hållbar-het. Många fastigheter saknar tekniska lösningar för att effektivt övervaka och hantera en-ergiförbrukning. För att möta detta behov strävar företag som iquest efter att digitalisera och automatisera energiövervakning. LÄS MER
2. Potentials and limitations of corporate intrapreneurship in a sustainability context – a conceptual model
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Entrepreneurship in organizations is defined from different perspectives and subjects, leading to a fragmented body of knowledge when it comes to defining its key characteristics. Moreover, a holistic connection [sa1] between entrepreneurship within organizations and sustainability is yet to be made. LÄS MER
3. Out of the dump, into the fire. An analysis of governance challenges in transitioning to a sustainable waste management system in Greenland
Master-uppsats, Lunds universitet/LUCSUSSammanfattning : A transformation of the waste management system in Greenland has begun in 2020 to solve environ-mental, health and technical issues of landfilling and incineration. This thesis poses the question whether the new system is tackling the challenges of the current system. LÄS MER
4. Världens hållbaraste region?
L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka innebörderna av hållbarhet i den reg-ionala tillväxtpolitiken. Metoden som har använts är en diskursanalys som in-spirerats av Carol Bacchis metod ”What’s the problem represented to be?”. LÄS MER
5. Låt oss prata hållbart: Om hållbarhetsdiskurser i svensk varumärkeskommunikation
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Uppsatsen belyser hur hållbarhetsdiskurser används inom svensk varumärkeskommunikation och diskuterar hur detta kan påverka konsumentens uppfattning av klimatfrågan. Tre övergri-pande hållbarhetsdiskurser kunde identifieras i tidigare forskning och undersöktes genom en tematisk sammanställning av hemsidekommunikation från Sveriges 20 högst rankade hållbara konsumentföretag (enligt Sustainable Brand Index™, 2019). LÄS MER